mardi 30 octobre 2007

innelaasing og utelaasing og en overvunnet conjugasjon

takket vaere en kombinasjon av idiotisk internett (eller mangel paa) og besoek av en trendy arkitektstudent har bloggingen faatt lide. naa, derimot, er jeg paa fransk pc med fastlinje-internett og andrea har dratt hjem igjen til sitt kunstnerliv i london, etter en helg med traumer.
det skal sies at det som skjedde paa loerdag var ene og alene min feil. det aa gaa ut av leilighet med smekklaas uten noekkel er, for aa si det rett ut, ganske taapelig. det aa smekke igjen laasen er totalt idiotisk og komplett uansvarlig. det aa i tillegg gjoere dette for foerste gang naar de tre andre jeg vet har noekkel til leiligheten er rundt 600 km fra Paris, kan nesten ikke beskrives.
Det som IKKE var min feil, var at Christelle og Fabrice hadde latt mobilene ligge i bilen og ikke sjekket dem i det hele tatt. og moren til christelle hadde ikke dekning. og naboene hadde ikke ekstranoekkel. og conciergen var ikke der. og laasesmed kostet 700 euro.
Det som skjedde var dermed at jeg og andrea maatte vandre rundt i omraadet helt til kl 21:30 da jeg omsider fikk tak i Christelles mor, som hadde fasttelefonnr til der de oppholdt seg, slik at de kunne ringe meg. det de sa var foelgende: men hannah, Melania (vaskedamen) bor jo i samme gate som deg, og hun har noekkel!
slik en enkel loesning! foerst var jeg irritert fordi jeg ikke hadde kommet paa det selv, men saa slo det meg at jeg ikke hadde hverken noyaktig adresse eller telefonnr eller etternavn, altsaa ingen maate aa kontakte henne. saa det var ikke saa teit likevel.
men jeg fikk ihvertfall noekkelen og alt var fryd og gammen.
helt til tirsdag formiddag.
telefonen min ringte rundt kl 13, og det var christelle. men siden jeg ikke hadde penger paa mobilen kunne jeg ikke ringe opp igjen og tenkte hun ringte vel igjen. den gang ei. jeg tenkte ikke mer paa det.
saa, kl 15, ringer hun igjen. og etter en veldig kort "çava?" saa sa hun at hvorfor hadde jeg ikke gitt noekkeln tilbake til Melania, og hun skulle jo vaske idag kl 12 og det var jo totalt uansvarlig og forstod du ikke at du maatte gi den tilbake med en gang og melania sa hun hadde sagt at du maatte gi den tilbake mandag morgen og naa er jeg ganske irritert og jeg maa jo betale henne likevel og....
jeg beklaget, masse, hun sa et eller annet (men ikke type d"et kan skje den beste; vi gjoer alle feil; ikke tenk paa det". mer i retning "hmph, ja, ok, hadet")
selvsagt var jeg superstresset og skikkelig sint paa meg selv. bedre ble det ikke da jeg leverte noekkelen tilbake til melania og hun sa "ja, christelle var jo ganske sur, og nei selvfoelgelig skulle jeg vaske idag selv om det er ferie, JEG har jo ikke ferie, og ja jeg skulle vaske selv om det var bare du som bodde der." ikke saa goy etter alt tullet paa loerdag nei.
derfor var det ikke saa rart at jeg var bekymret da fabrice ringte meg kl 21 i kveld, da jeg var paa vei paa kafe med mario, maria, morten og olav. saa viste det seg at leieboeren deres, som er en student som bor i studioet de eier like i naerheten av oss, hadde laast seg ute ogsaa! og det var ekstra noekler i leiligheten!
gjett saa glad jeg ble da!
ikke bare kunne jeg hjelpe henne med en gang, saa hun slapp aa vente i 5 timer, jeg kunne ogsaa gjoere godt igjen litt av dagens idiotskaper OG de saa at det ikke bare var meg som gjorde saanne ting.
og siden Christelle ikke kan norsk, kan jeg jo roepe at naboen Bertrand sa "det er ganske rart at christelle ikke har en loesning for saant, hun er jo ganske spacey selv og det kunne lett skjedd med henne." jaja. nok om det, regner med min gode gjerning har gjenopprettet balanse og harmoni i familien, i tillegg til det faktum at det kommer til aa vaere rent og pent her naar de kommer hjem.
a
v mer spennende ting kan jeg melde om nivaaendring i fransk, har gaatt fra A2 til B1 (nivaaene gaar fra A1 til c1 og C1 er det nivaaet jeg er paa i engelsk) og faatt nye klassekamerater.
alle er VELDIG sjokkerte over at Norge har obligatorisk verneplikt, (faktisk ALLE, og de kommer fra Spania, Tyrkia, Madagaskar, England, USA, Ny Guinea og Bulgaria) og veldig imponerte over bruk av vannkraft.

og franskmenn (fabrice og christelle) synes vi (jeg) er skikkelig rar(e) fordi vi (jeg) tar av oss skoene innendoers. ingen gjoer det her. da jeg forklarte at det var uhoeflig IKKE aa ta av seg skoene inne, rystet de paa hodet. litt som da jeg forklarte at vi ikke boyer verb i person og tall.

og selv om fransken gaar bra (jeg har laert subjonctif! hvilken triumf! hvilken seier!) saa kan jeg IKKE forklare rettferdig handel paa fransk. jeg har proevd.

foroevrig var det kjempekjekt aa se andrea igjen, og gleder meg til aa se henne i sitt rette element, og for de som maatte bekymre seg ser hun veldig bra ut, og har paa ingen maate blitt paavirket av hennes tilsynelatende usunne og utsvevende livsstil. hun ser baade frisk og sunn ut, uten et hint av fiskepuddinghet eller oelmage.

naa maa jeg legge meg, man blir litt troett av aa drikke saa utrolig mye ol etter en lang dag med skole etc, og skal paa halloween-techno-rave-dop-sprit-klubbing-tektonik-sprit-fyllefest imorgen og allsaints-techno-rave-dop-sprit-fylleevent paa torsdag og vorspiel-drikke-rave-dop-danse-drikke-dop-danse-rave-byen paa loerdag, maa samle krefter, kan heldigvis sove i hele moirgen og torsdag og fredag og loerdag paaa dagtid.


ps: bare tuller. jeg oever meg paa den franske humoren*

*det motsatte av den britiske. overstate heller enn understate. proev aa se en fransk komedie. det er ille.

15 commentaires:

auntie k a dit…

Gratulerer med oppgradering av fransknivå. Siden en av hovedhensiktene med oppholdet er å lære fransk, må jo det sies å være et stort skritt i riktig retning! Forøvrig skulle du kanskje løse dine nøkkelproblemer med å bli nøkkelbarn; med nøkkel i snor rundt halsen - noen burde designe en medaljon i stilig lenke/rem som er stor nok til å romme husnøkkel! love from auntie Kristin xxx

Anonyme a dit…

Glimrende ide med medaljong e.lign som passer til nøkkel, Kristin! K.,Kj,din mor og jeg er oppvokst med smekklås i Welhavensgate 8, Hannah. Mulig jeg husker feil, men kan ikke minnes at vi en eneste gang ble utelåst pga døren smekket igjen med nøklene inne. Ser for meg en storm av protester fra de nevnte initialene nå, men det er altså sånn jeg husker det.
Love auntie Bunny

M a dit…

yo hanh, haha, jeg tenker det hver gang jeg gaar ut av studioet at "whowly, naa maa jeg huske noekkel!" - der er det riktignok bare EN noekkel, men dog. good thing du fant det ut til slutt, TENK om du maatte bodd paa gaten da! :P

Jeg kommer forresten tilbake til Paris paa loerdag, for John er treig og fant ikke noe rom paa noe hotell i Normandie, saa han maa opp igjen der pa loerdag i stedet for aa fikse ting til landstedet.. yeahyeah, loerdag kveld er jeg fri! eller, loerdag natt i alle fall. Dop-fylle-rave-psyko-party da, eller misforstod jeg siste del av innlegget her? Jeg er jo dopmeister Numero Uno, det vet du jo. Det er en grunn til at folk kaller meg E-Mar, hvis du skjoenner. HE HE HE. (tysk humor, sikkert.)

Hannah a dit…

auntie k: jeg hadde faktisk festet noeklene paa et gigantisk noekkelknippe med snor til aa ha rundt halsen, men likevel...
auntie b: det tror jeg ikke noe paa, skjedde sikkert mange ganger, bare at det alltid var noen i byn med noekkel slik at det ikke var et problem
marie: tydeligvis tysk humor, ja! ;) loerdag kveld, im all yours

M a dit…

naa er jeg i grunnen ganske opptatt loerdag da, men loerdag kveld (eller natt...) er jeg friiii som fuuuglen! Maa passe les filles all day loerdag, siden John er i Normandie. Vil du kanskje henge med oss en time eller to? Saa sjaaast me igjen om kvelden? You're call, kan godt moetjast senere ogaa... Naar er du off to Bretagne eigentleg?

M a dit…

hmm, det kunne jeg heller skrevet paa facebook. Dette er jo tross alt dine kommentarer paa blogginnlegg. Men jajjjja, gjort er gjort og kake er kuchen, som en sier her i allemania.

auntie k a dit…

Gigantisk nøkkelknippe is no good. Da er den så svær og upraktisk at du tar den av deg ved enhver anledning. Holder fast ved mitt forslag! love, xxx PS: språkforvirringen du og marie utviser har tilsynelatende smittet over på meg...

Hannah a dit…

haha ja lett for, vi er ganske saa forvirret og jeg tror det er smittsomt! men ikke lett naar en har fransk, bokmaal, nynorsk, engelsk og en töddel tysk aa holde styr paa!

Andrea a dit…

godt å høre at der er fester i paris også, og at det faktisk drikkes øl på en HVERDAG også i au pairland. Hannah, der er en pakke i posten til deg, og kan du ikke legge ut litt bilder fra helgen vår på bloggen din? Du fikk kabelen til kameraet, sant? Kyss på begge kinn

Anonyme a dit…

Akk ja, på tross av at auntie B har bursdag idag (hvem har husket det?) er det bare en bekreftelse på at husken ikke er hva den var. Fru Frøydis-sin-mor hadde av en eller annen grunn ekstranøkkel - spør ikke hvordan jeg vet det.... Ellers vil jeg slå et slag for fingeravtrykkslåser om de finnes, eller reservenøkkel på hybel og vice versa, og nøkler separat oppbevart nesten til enhver tid - f.eks plassere den du-ikke-brukte-for-å-låse-deg-inn-men-som-gir-tilgang-til-reservenøkkel trygt i lommen mens tilgangsnøkkel ligger slengt(og potensielt gjenglemt) på bordet. Som du forstår, min kjære datter, dette er kjent landskap - også fra livet i Welhavensgate 8. Forresten godt å høre at mine to utenlandsfarende døtre hadde en fin helg sammen. Dere er tydeligvis blitt voksne :-))
love, mamma

Merethe a dit…

Ikke så mange som husket det, men din mor var en av dem!
Frøydis sin mamma het Gunhild (har du glemt "tante Gunhild" i barneparken i Nygårdsparken, Johanne?).Hilsen bursdagsbarnet

Merethe a dit…

PS ...forresten så er jeg sikker på at j e g aldri har ringt på hos "tante Gunhild" for å bli låst inn! DS

Andrea a dit…

Ja, eller sånn scanne øyet-lås. En eller annen gang i fremtiden må nå det bli billig nok. Litt big brother-ish, men slipper nøkler; er vel for de fleste ingen umiddelbar fare for å miste begge øyeeplene.

Merethe a dit…

Heisan Hannah!
Har det ikke sjedd noe i Paris etter inne- og utelaasingen og den overvunnete conjugasjonen?
Love auntie Bunny

Hannah a dit…

more blog coming soon