lundi 8 octobre 2007

Fordi vi er størst på uvular frikativ

La meg først si at forrige ukes mission er nå nesten gjennomført, jeg har funnet støvlettene, prøvd dem med skjørt, men da jeg gikk tilbake for å prøve med bukse (og kjøpe dem hvis det var en suksess) var butikken stengt. det var lørdag. søndag - stengt, og idag, stengt igjen! Men jeg er nesten i mål.
Så over til andre oppdrag på veien mot livet som une vrai parisienne. Franske venner.
Jeg har jo slitt litt på den fronten, i og med at behovet strengt tatt ikke har meldt seg så veldig. Nød lærer, som kjent, naken kvinne å spinne, men jeg har jo ikke akkurat vært venneløs, derav denne (foreløpige) totale mankoen på franske venner.
MEN! noe har skjedd!
Og det som skjedde var at Marie sin mor kom på besøk, fordi Marie har bursdag idag (mandag)
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
bursdagsbarnet ^

Ergo måtte jeg underholde meg selv hele søndag. Morgen/formiddag gikk veldig bra, for Silja var i Paris og det var veldig kjekt å se henne! Men hun og Julia måtte rekke et tog tilbake til Caen, og ergo, rundt kl 4, befant jeg meg alene på hotel de ville, alle butikker stengt og de viste en fotballkamp (ikke tro at min nyfunnede sportsinterresse inkluderer alle sporter!! Det ville vært en alvorlig feiltagelse, siden jeg fortsatt finner fotball relativt drepende kjedelig) på place hotel de ville, på gigaskjerm. Og notre dame var enda mer uinntakelig enn vanlig, grunnet søndagsmesse, også på gigaskjerm. Derfor befant jeg meg, i halv 5tiden, på Shakespeare & co, en rar, liten, kjent engelsktalende bokbutikk/forfatterogintellektuellperson-hangout/referansebibliotek. Og mens jeg gikk der og tuslet, og bladde i noen bøker, kom jeg i snakk med alex, som frekventerte denne bokbutikken. Han er har studert informatikk og spansk, og er superhyggelig! Vi tok en kaffe, og tuslet litt rundt i latinerkvarteret, og avtalte å møtes igjen senere i uken så jeg kunne møte hans venner (og dermed ha enda flere franske venner!). Er veldig fornøyd med denne utviklingen!

Et annet stort steg framover jeg har tatt, er å begynne på språkskole.
Idag hadde jeg mine første 3 timer på Alliance Francaise. Idag dekket vi passe compose veldig grundig, og selv om jeg merket at jeg hadde lært det før, hadde jeg så absolutt glemt mye, og det var en supergrundig gjennomgang! Alt er samtidig ispedd små ting om Paris, vi snakker om hva vi gjorde i helgen, hva læreren anbefaler at vi gjør, hva hun syns er fint å gjøre i Paris, en del historiske fakta og forskjellig (vi har dekket de aller viktigste årstall, datoer og personer under revolusjonen, og de viktigste hendelser i Napoleons liv idag), vi har også fått i lekse å skrive en minibiografi om en kjent, død person fra vårt hjemland, og meldt oss på semaine de goute, altså smaksuken, hvor vi (så vidt jeg har forstått) skal delta i en cordon bleu workshop som avslutter med en presentasjon av et slag. Det er ganske forskjellig nivå i klassen, men det jeg merker er at mens jeg rent vokabular- og grammatikkmessig er på et helt normalt middels nivå, er det mange som sliter mer med uttalen enn meg, noe jeg gir all credit til Bergensdialekten for!
For å sitere Bergens Tidende (fra magasinet 101 grunner til å elske bergen):
Nr 80: Fordi vi er størst på uvular frikativ.

3 commentaires:

Merethe a dit…

OK, nå har jeg på noe vis havnet i denne ruten i bloggen din, Hannah. Vet ikke hvordan det gikk til. Jeg t r o r det var her jeg skulle skrevet min kommentar om uvular frikativ, men du vet, undertegnede tante og dataferdigheter er to uforenelige størrelser. Omtrent like sannsynlig som at jeg skulle fått tilbud om modelljobb for å vise frem haut couture.

Men altså, om noen som leser dette skulle være interessert: Min kommentar til skarre-r ligger under bloggen 7/10.

Merethe

Anonyme a dit…

Selv jeg som er døv og blind når det gjelder fotball har fått med meg kveldens nyheter: Brann har slått Lyn 3-1 og trenger ett poeng på tre kamper for å vinne - serien? Gullet er visstnok innkassert i de bergenske hoder. Bare så du blir holdt oppdatert om viktige begivenheter her i byen!

Johanne a dit…

Omsider har også jeg lest til øyet er stort og vått. Bra blogg Hannah - men minus for at jeg ikke er gjort oppmerksom på at du hadde helt egen blogg før ikveld.....
Etter en lang prat på telefon og mange blogginnlegg har jeg et visst bilde av Paris livet ditt - du begynner i sannhet å bli en ekte Parisienne! mama, xxx