mardi 16 octobre 2007

hva er egentlig rubgy?

Jeg ser, med stor bekymring, av kommentarene til mine lesere, at ikke alle vet hva rugby egentlig er. nå ser jeg at denne bloggen står i fare for å faktisk bli en sportsblogg. eller, rettere sagt en rugby blogg, og det vil vi jo ikke ha noe av. men lørdag er det finale i verdenscupen, og etter det går det nok ganske nedover, så no fears!
men altså, rugby:
ta amerikansk fotball (featured i mange filmer, bla wildcats med goldie hawn. involverer hjelmer, svarte streker i ansiktet, gigantisk beskyttelsesutstyr. spilles på high school over hele USA. Utstyret ligner litt på hockey-utstyr)
fjern omtrent alt sikkerhetsutstyr, ikle spillerne shorts og tskjorte.
la dem slåss om ballen, som er oval og spiss. (som i amerikanskje fotball)
det er ulovlig å kaste ballen FRAMOVER (dvs mot det andre lagets baklinje)
men det er fullt lovlig å SPARKE den framover.
det er lovlig å takle motstanderne, men ikke rundt halsen eller brystet. taklinger som involverer alvorlig skader (dvs ca 50 %) blir alltid sett nærmere på, men sjelden straffet.
Dersom man klarer å sparke ballen gjennom motstanderens mål (to enormt høye påler) er det 3 poeng.
dersom man klarer å løpe (evt bli slengt, hoppe, slenge seg eller krype) over motstanderens baklinje er det TOUCHDOWN og 5 poeng. Spillet består stort sett av taklinger, og av og til har de noe som heter vektkamp, hvor alle spillerne dytter hverandre i en klynge. fortsatt litt usikker på dennes funksjon eller hvordan det oppstår. men det er relativt underholdende.
En god kamp kan ha opp til 150 poeng til sammen ved begge lag. Lørdagens england-frankrike var ganske skuffende, med bare 20 poeng scort tilsammen og ganske treig spilling.
ALL BLACKS er new zealands barbariske lag som har vært storfavoritter helt til de røk ut for 1,5 uke siden. lørdag spiller england og sør-afrika om første-plassen, frankrike og argentina om tredjeplassen.
Håper dette var oppklarende for alle.
Nå skal jeg tilbake til min Harry Potter på fransk.
(Men må innrømme at "baguette magique" har hakket mindre scwhung over seg en magic wand evt tryllestav. spesielt når forkortet til baguette.)

5 commentaires:

auntie k a dit…

Hjertelig takk! Da skal jeg prøve å få med meg finalen på lørdag med fornyet interesse!

auntie k a dit…

PS: Holder det at spilleren får seg selv over motstanderens baklinje, eller må han ha med seg ballen over linjen?

(Her er det best å ha alle detaljene på plass til finalen.)

Hannah a dit…

ballen må vel strengt tatt være med. touchdown MED ball. ellers hadde vel størstedelen av spillet gått med til at hver spiller fant seg en motspiller og prøvde å forhindre den i å nå baklinjen/få seg selv over motspillerens. og da kunne de like godt vært to personer i stedet for et lag, og da er vi vel stort sett på bryting.

auntie k a dit…

Ja, er det ikke stort sett det det går i, da? Ballen ser ut til å ha en mindre statist-rolle i dette spillet.

(og jeg skjønte forsåvidt også at så lenge det er snakk om ballspill, så skulle sikkert ballen være med, men du skrev det ikke!)

klemmer fra din pedantiske tante

M a dit…

jeg tror de som fant opp rugby drakk samtidig som de laget reglene. det er rett og slett ingen annen forklaring paa ideen om vektkamp.

de hoeye paalene minner paa en maate litt om quidditch. hmm, naa ble jeg plutselig usikker paa hvordan det skrives.

tror forresten ogsaa vi finner forklaringen paa mangelen paa sikkererhetsutstyr paa samme vis. for heeello - rugby er mer voldelig enn am.fot, men uten sikerhetsutsytr. EEEEEH? Det gjoer det riktignok svaert spennende aa se paa.




"you better faire attention, or i will stab you with my baguette magique"


I would so like to see Corbin Bleu today, pity I can't make it.
Men hvis jeg var deg, ville jeg glatt gaatt dit, tu sais, j'ai te donné en god unnskldning, eh?

loveya