jeudi 11 octobre 2007

Den franske cuisine

Siden det ikke har skjedd så meget spennende siden forrige blogg, skal jeg idag greie litt ut om de franske matvaner, hvordan er den franske cuisine i FRANKRIKE?

I dag, da jeg kom tuslende ned i leiligheten med en pose skittentøy i hånden (franprix miljøvennlig pose, ofte sett på armen til uteliggere) macen under armen og en trenchcoat slengt utenpå et ellers ganske så random antrekk (ballerinasko, grå tights ofte sett på folk som trener yoga, rutete ullshorts, grå singlet, multifarget stripete strikkegenser) og håret til alle kanter, slo tre ting meg på en gang. 1) det var ikke låst skikkelig, bare smekklås, 2) det lå nøkler på bordet og 3) det var noen på vaskerommet. Fabrice var syk.
Nå er jo dette selvsagt ikke noe PROBLEM, i og med at jeg faktisk har slått meg såpass ned her at det ikke er akward å være her hele dagen selv om han er her. Det som VAR et problem, var da jeg kom hjem etter å ha hentet Gaspard på skolen, og Fabrice stod å lagde lunsj. Poisson, et coeurs de artichocs, Altså, fisk (en eller annen hvit en) og artisjokkhjerter. Som man kanskje vet, er ikke fisk på min favourite foods-liste. Artisjokkhjerter er heller ikke akkurat comfort food. Var jeg bekymret? En smule. Var jeg også sulten? Ja, min matklokke går nå på fransk tid, og krever varm lunsj senest kl 2, helst kl 12.
Spiste jeg? Ja, selvsagt, i og med at jeg er såpass høflig at jeg spiser det som blir servert (unntatt hjemme hos mamma og pappa, men der forbeholder jeg meg retten til å spise bare det jeg liker enda litt lengre)
Forsynte jeg meg flere ganger og syns egentlig at det var skikkelig godt? Ja. Og uten egentlig å ha etablert noe ukens mission, har jeg likevel tatt nok et steg på veien mot franskhet. (Enkelte onde tunger vil kanskje nå påstå at det egentlig burde være en selvskreven del av norskhet også, å spise fisk, spesielt i forhold til at all laksen de spiser her i huset er ”enlevè en Norvege”, selv laksen i Nestle-glassene med babymat, men jeg holder på mitt. Eller kanskje man kan møtes på halvveien og si at ukens utvikling er enda et steg på veien til å bli voksen? Hm, det virker jo litt bekymringsfullt. Men det veies jo fint opp av at jeg har begynt å spise Goutè, tilsvarende afternoon tea, bare at det kun er barn som spiser det, en liten snack kl 4 som i de fleste husholdninger består av en eller flere av følgende komponenter:
Hvitt brød
Melkesjokolade
Melk (her i huset, sukret melk)
Kjeks (med sjokolade eller aprikossyltetøy eller laget utelukkende av smør)
Kake
Yoghurt (som oftest naturell her i huset, men med minst 1 ts sukker eller honning oppå).
Så for å oppsummere, en normal dag i matveien.
Petit Dejeuner (vanligvis hvitt brød m/syltetøy og honning.)
>Müsli med melk eller naturell-yoghurt + te

Dejeuner
>Full varm middag (feks i dag, fisk m/tomat, løk og artisjokkhjerter, deretter salat m/vinaigrette, deretter kaffe og sjokolade, av og til frukt eller yoghurt)

Goutè (som nevnt ovenfor)

Dîner
>En lett middag uten kjøtt (pasta, grønnsaksgrateng, hjemmelaget grønnsakssuppe, fylte mini-squash, dampkokte grønnsaker med rømmedressing, quiche, omelett, eller som idag, suppe, grateng, og tomat/feta-salat)
+ ost (brie, chevre, roquefort eller camembert stort sett. jeg spiser alle untatt roquefort) og brød/knekkebrød/kavringer.*
+ yoghurt (naturell m/sukker eller honning, eller sjokolade eller vanilje)
+ frukt
*Idag hadde christelle, til min store glede, kjøpt lyse kavringer, eller "petits pains suedoises" (små svenske brød) som det heter her! de så litt forvirret ut da jeg prøvde å forklare konseptet surmelk, som jeg måtte forklare for å forklare konseptet knuste kavringer i surmelk med sukker, men tror kanskje de skjønte det. de virket positive ihvertfall, og hvis man ikke skjønner det (sour milk....?) så er jo den naturlige reaksjonen negativ, eller hva? Ellers er forøvrig kavringer med fersk camembert veldig, veldig godt! kan anbefales på det aller varmeste!

4 commentaires:

Anonyme a dit…

Dette liker jeg godt, kjempespennende at du skriver om de små hverdagslige tingene, det synes ihvertfall jeg er interessant - fortsett med det! Og det med fisk og foreldre er notert; nå slipper du ikke unna lenger. papa

Anonyme a dit…

Enig med papa'en din - morsomt å lese om hverdagstingene, spesielt når du skriver så underholdende om dem! Det høres ut som om du får overdose på hvitt brød og sukker, selv om all grønnsakspisingen muligens veier opp for det! Trenger du en akuttforsendelse av Extra Tyggis?! kristin, xxx

Hannah a dit…

Auntie K: hahah veldig godt forutsett, men jeg har (takket være pappa sin compulsive shopping på flyplassen) fortsatt en gode 12 pakker ekstra og 12 pakker doublemint igjen. skal heller gi en lyd når det går tomt!
Og pappa - dette inkluderer ikke all fisk, ikke tro det! Baby steps! Du kan heller glede deg over muligheten for importert camembert 20 desember!

auntie k a dit…

Da skulle du være sikret en stund!