jeudi 18 octobre 2007

Ting å irritere seg over i Paris:

Mangel på 7-11 eller andre tilsvarende kjeder som tilbyr mat og drikke døgnet rundt.
Mangel på kveldsåpne creperier i mitt umiddelbare nærområde
Helgestengte boulangerier
derav nødvendigheten for å spise tørt/gammelt brød
Metrostreik (pga at alle som jobber i offentlig transport i Frankrike pensjoneres etter 37 år, nå vil sarkozy at de skal jobbe 40 år. det går de ikke med på.)
Buss-streik
derav: stengte barnehager og ingen bysykler.
Veldig tynne vegger og naboer med TV. og idag, tilsynelatende besøk. Det føles som om jeg er hjemme hos noen som har besøk av venner, at jeg er omtrent 7 år gammel og har lagt meg.
Heis som ikke virker. Spesielt irriterende når man har barnevogn og/eller bor i 7de etg.
Å ha en superfin paraply som jeg nå ikke har bruk for fordi det ikke regner. jeg savner bergen.
At god ost lukter dårlig, og at mitt kjøleskap, viser det seg, ikke er lukt-tett.
Forurenset Luft: dårlig hud, ekkelt hår, kronisk hoste

Som man kan se, må man ikke være født og oppvokst parisienne for å syte om Paris.
Og når man i tillegg har høyhælte skinnstøvletter og fransk bankkort, og er såpass lokalkjent at man uten å blunke kan forklare retningen til Place Monge, på, for første gang, feilfritt fransk, så føler man at man har fortjent å skrive "Paris, France" når Eurostar.com (som selger billetter til "Chunnel") spør om "homecountry".

5 commentaires:

auntie k a dit…

Bergen savner deg også. Pepperkaker, ingefærnøtter og kakemenn stod stablet i butikken i dag, så da er det ikke lenge til jul, og vi har deg hjemme igjen for en liten stund! Gleder meg til det. I mellomtiden: nyt Paris-oppholdet og tenk på alle pengene du sparer på treningsstudio så lenge heisen ikke virker! hugs and kisses from auntie Kristin

Anonyme a dit…

for et bortskjemt barn - helgestengte boluangerier! hørt om toast? papa

Anonyme a dit…

Snart jul og ingen Pepperkakeby i Bergen i år!!!!!! De har ikke lokaler sier de. Blir det jul iår?Granny.

Merethe a dit…

Tror du må ha en kort hukommelse, eller synes du faktisk det var festlig da det regnet i måned etter måned sist vinter og sluttet like før vi fikk ny regnrekord??Nyt oppholdsværet, paraplyen går ikke ut på dato og kan anvendes senere. F.eks. til jul.
Angående hud, hår og forurensning kan du trøste(?) deg med at det er ditto fohold i London. På den annen side finnes det veldig mye artig i London og Paris som det er smått med på de jomfruelige fjellviddene i Norge.
Hvorfor stenger barnehagene pga buss-streik??
Love from auntie Bunny

Hannah a dit…

auntie k: ja du har et poeng der, har allerede traversert mine 7 (egentlig 8) etasjer 4 ganger idag, OG gått hjem fra hotel de ville i stedet for å ta metroen (25 minutters hurtig gange).
papa: dualit-toasteren til f&c virker ikke. ellers hadde det selvfølgelig ikke gjort noe, du vet jo bedre enn noen at jeg praktisk talt er fødd opp på toast.
granny: hm, jeg ville ikke satset på det nei. jul uten pepperkakeby, det er jo litt som hm. ingenting, det går ikke!
aunti b: det var jo kjempeartig! se i avisen hver dag hvor mange millimeter vi var oppe i, om vi tangerte rekorden, raseriet da det sluttet å regne 3 eller 4 dager før vi slo rekorden, det å kunne skryte til franskmenn som spør om ikke jeg syns det er veldig fuktig i paris, og si "nei, altså, det er jo ganske tørt her, synes jeg, i bergen regnet det nesten 3 mnd i strekk i fjor høst. og det regner gj.sn. 2200 mm pr år mot Paris´ 840. så fuktig. nei, vil ikke si det. "
forøvrig bor de fleste som jobber i barnehagene ikke i sentrum, langt mindre i gå-avstand til jobben. ergo er den stengt. men streiken er over nå, tror jeg, takk gud.