dimanche 21 octobre 2007

a knight in shining armour

I dag slo noe meg: Jeg har ikke shoppet på lørdager på så utrolig lenge, (back home jobbet jeg jo lørdager. Eller sov. Eller tilsvarende fornuftigheter.) at jeg hadde glemt for mye folk det er alle steder. Og det som er mye folk i Bergen, en by med 200 000 innbyggere, kan effektivt mangedobles i Paris, en by med rundt regnet 11 millioner innbyggere. Ja, den er større i areal. Men ikke 55 ganger større. No way. Ergo, flere folk pr kvadratmeter. I tillegg jobber jo folk til 7-8-tiden om kvelden og får ergo ikke shoppet i uken. Og når i tillegg linjer 10, 12 og 13 på metroen FORTSATT er rammet av streik, OG det vanlige folketallet er ganske så oppdatert grunnet forestående match England - Sør-Afrika, og man i dag har kunnet se (en fiffig grammatisk form, som jeg nå også kan bruke på fransk, forøvrig) en stor andel menn i røde/hvite skjorter, og en mindre andel menn i sixpence, lammeulls-V-hals, knebukser og diamantrutete knesokker, så kan jeg informere alle som ikke har vært tilstede om at Paris var en slitsom affære i dag. Jeg har ikke tall på hvor mange landsmenn* i nød (3) jeg har hjulpet med mine overlegne språkkunnskaper (I think he said line 13. That it´s a complete stand-still. Or maybe only a few trains not in action. I think. Just a moment. Excusez-moi, Madame, vous savez que-ce quil a dit? Ah, linie 12? Et c´est une arret totale? D ´accord, merci beaucoup.** So yes, as I said, line 12, completely stopped. No, I think you must have misheard me, I definitely said line 12. Yes. No, I think you should just find a bus. Uhm, no I´m sorry, I don´t know how the buses work. Uhm, on the map? Well, I’d say we were around here. Yes, that’s what I meant, right here. The bus? Well. You could just, I don’t know, walk along until you find a bus-stop and maybe get on and hope it’s the right direction, that’s what I do, I mean, what we French do. Yes, you’re welcome, no problem at all, happy to help, it’s quite a shame how few of the French, i mean, my fellow French, that is, us French, you know, who speak English. I hope you won’t encounter too many problems in our lovely country. Have, I mean, ´ave a nice day, and bonne chance, now!)

*ser at dette KAN forvirre enkelte i og med at jeg stadig gjør et poeng av mine multiple hjemland, men nå snakker vi altså om Angleterre, England, call it what you will. Home of the Queen and Hugh Grant uansett.)

** Unnskyld meg, frue, vet De hva han sa? Ah, linje 12? Og det er total stopp? Ok, tusen takk

3 commentaires:

Merethe a dit…

2 nasjonale identiteter,ja, men fransk er ikke en av dem. Man blir vel ikke fransk av å ha bodd i Paris i et par måneder og snakke (mye) bedre fransk enn en gjennomssnittsturist??
Tagda ja byla by rosskaja - ja schila v Moskve 10 mjesetsev i gavarila svabodna pa rosski! (oversettelse følger for de av Hannahs lesere som ikke forstår russisk dårlig transkribert fra det kyrriliske til det latinske alfabetet: "Da hadde jo jeg vært russer, jeg som har bodd 10 måneder i Moskva og snakket flytende russisk!")
Love auntie Bunny

M a dit…

spaziba boltchzje, sier naa bare jeg!

Anonyme a dit…

You write very well.