mardi 18 mars 2008

Resten av Londonhelgen

Så, hva gjorde vi når vi ikke var og ble hjernevasket av viserektorer og bestukkete (?) studenter?
Ida Maria, Andrea sin venninne, var i London med bandet sitt, så dem hang vi med både lørdag og søndag, og de var skikkelig koselige! Veldig hyggelige og morsomme mennesker (og inkluderende overfor venninnen sin lillesøster.)

Lørdag var Tone med oss, og det var kjekt å se henne igjen! Vi kunne sammenligne au pairopplevelser (jeg har snillere barn, men jeg tror hun har bedre arbeidstider!) og diskutere om alt som foregår hjemme uten at vi får det med oss. Fredag kveld gjorde vi ingenting siden jeg fortsatt var på Paristid og hadde jobbet hele dagen.

Søndag var vi veldig artsy-fartsy og gikk på fransk avant-garde-filmvisning (er det riktig orddeling?) på Tate, etterpå gikk vi på Duchamp, Man Ray og Picabia-utstillingen som var veldig, veldig bra. Deretter middag på en bar, noen øl, også noen øl på en annen bar, før vi tok siste tuben hjem, siden jeg skulle ta toget halv elleve mandag morgen.

Jeg vet jeg skrev mye om det sist jeg var i London, men jeg ELSKER eurostar. Det er så lett, så effektivt, så miljøvennlig, så behagelig! Vi tok tuben to stopp fra Andrea, gikk 3 minutter på stasjonen, så var vi ved sjekk-inn. Kjør bagasjen gjennom en scanner, vis passet en gang, vis billetten en gang, gå inn og sett deg. Det tok ca 3 minutter fra jeg gikk inn på Eurostarterminalen til jeg satt i setet mitt. Ikke akkurat flyplass-standarder. To timer og 13 minutter i et behagelig togsete, også går jeg av toget i Sentrum av Paris, ca 30 min fra meg med metro, ett skift.

Jeg må si at London tiltaler meg som by, den er mye mer variert enn Paris. I Paris har du boulevard på boulevard, åtteetasjes haussmansk immeuble på åtteetasjes haussmansk immeuble, så har man selvsagt enkelte koselige og alternative områder, (Marais, Montmatre, Bastille) men når du har sett dem, så... Og alt er så rent og striglet, selv ute i forstedene er gatene brede og rette med høye hus. Ikke så i London, hvor hus kan ha to etasjer, hvor et shabby område faktisk eksisterer, hvor bussene er brukbare, hvor folk snakker med hverandre selv om ikke de kjenner hverandre, hvor folk sier unnskyld og smiler. Og jeg vet at jeg bare var i London en helg, og at jeg har bodd i Paris i seks måneder, og at da jeg var i Paris på ferie synes jeg det var helt fantastisk. Jeg er fullt klar over det. Men se på Andrea; hun har bodd i London i seks måneder og virker fortsatt nyforelsket.

Men dette skulle være en blogg om Londonhelgen, og skal jeg bli en god studine må jeg lære meg å holde meg til temaet. Og siden det er beskrevet og reflektert over, skal jeg avslutte på sedvanlig elegant vis.





(For bekymrede lesere; samtlige universiteters engelskprogram inkluderer veiledning angående skriving av essays og oppgaver, så jeg skal nok lære å avrunde og skrive avslutning før jeg kommer til eksamen.)

4 commentaires:

Anonyme a dit…

Jo, jeg kan være enig i at London er shabby, skittent og sjamerende. Det var omtrent det du sa, var det ikke? Ellers hørtes Eurostar forlokkende ut. Nesten like raskt og iallefall mindre stressende enn å kjøre gjennom Bergen sentrum og ut til flyplassen i rusjtrafikken. Tenk om vi kunne få en Eurostar fra jernbanestasjonen i Bergen til London, med stopp i Newcastle og sidespor til Liverpool... Litt utfordringer med Norskerennen, kanskje, noen oljereservoir her og der under sjøbunnen og litt langt, men hva har man vel ikke ingeniører og skattebetalere til? Ikke det, nei. Men et raskt skip da, der formålet er en rask og behagelig tur Bg-Ldn t/r, ikke en flytende nattklubb med taxfrie varer du ikke trenger.
Nei, nå slutter jeg av før kommentarene mine sporer helt av.
Love a.Bunny

Unknown a dit…

Haha, jeg synes no å huske noen dodgy gater i Paris og, på vei mot loppemarked. men london er fin. royal holloway høres fantastisk ut!

Unknown a dit…

forresten det er sigrid

Andrea a dit…

London er fantastisk! menneskene, stedene, ALLTID et nytt sted å se, nye mennesker å bli kjent med, en ny utstilling, franske 'never-shown-in-the-uk-before'-avant gardefilmer og hannah du glemte å fortelle om den nydelige spanskaktige fussballbaren med cabaret og kake i kjelleren der vi traff ene læreren min, om alle vi snakket med på tuber og busser og gater(til og med parisere blir pratsomme i london - er det luften?), om trashet hotellrom i kensington, om utsikten over city på tate modern og alt det andre vi har sett. Og det bare på en helg, to korte dager. London is the place to be! Nå skal jeg ta en kjapp dusj og gå på national gallery - har en fargeanalyse jeg må gjøre fra et av bildene, og så skal jeg ta meg en tur i Hyde park var planen - været er nydelig - strålende sol, blå himmel, påskeliljer og joggesko. God påske!