dimanche 9 mars 2008

Når det regner i Paris.

Man skulle tro at jeg, etter 19 år i Bergen, klarte litt regn. En dag regn foreløpig i 2008, det er jo ingenting? Men det man kanskje ikk tnker på, det er at regn i Paris er mye verre enn regn i Bergen. Mye verre. For det første merker man det mye mer, fordi det regner så sjelden. Og siden regnkåpen min er revnet på ryggen, og regnjakken min, til tross for at den er superstilig og ny og fin, EGENTLIG ikke egner seg til promenering i Paris, blir jeg våt på ryggen. Og folk kaller meg lille rødhette. For det andre har jeg ikke sjøstøvler. Så jeg er i skrivende øyeblikk våt og kald på beina. I tillegg hadde vi bestemt oss igår for å gå på loppemarked. Loppemarked i pøsregn, ikke så gøy.
En annen ting som gjør regn her mindre gøy er at jeg ikke har et hus. Jeg ser at den setingen kanskje ikke virker veldig logisk, så la meg forklare. Når man har et helt hus til disposisjon, eller til og med en leilighet, er det på en måte greit å være inne hele dagen. Man kan snakke i telefonen, se på TV, spille piano, sitte på dataen, lese, bevege seg fra rom til rom, lage mat... i det hele tatt ha det fint uten å gå ut i det hele tatt. Men når man har et rom på 9 kvadrat uten internett, TV eller skikkelig kjøkken, ikke engang en sofa eller noe annet behagelig å sitte på, da er det ganske kjipt å tilbringe en hel dag der. Så jeg dro hjemmefra halv elleve, og vi var på loppemarkedet ca tolv. Vi gikk rundt ca en time før vi gikk inn på en überfransk bistro med en som spilte trekkspill og masse stamkunder som satt ved baren og drakk vin, og var der i over en halv time, før vi tok metroen hjem. Og nå er jeg på Starbucks, med en stor kopp kaffe, Og nå kom Sophie for å joine meg i au pair søndags-refuge. Vi er jammen en rase for oss selv, vi au pairer.

9 commentaires:

Anonyme a dit…

Som student har du mange år med hybeltilværelse foran deg, så det er like godt å venne seg til det først som sist! Med mindre du er kjempeheldig og blir kjent med medstudenter som du kan leie leilighet/hus sammen med. Litt vann tåler du, selv om jeg skal innrømme at det er lettere å tåle når man har en sprakende peis å komme hjem til. Håper kammerkonserten i kveld blir fin. love auntie k, xxx

Anonyme a dit…

Skal jeg kjøpe ny rød regnkåpe til deg?!! Kan ikke tilby en retro - det gidder jeg ikke lete etter, men kan du kan få en ensfarget rød, make til min rød/rosa? Det kan vel fremdeles komme en og anne regnbyge før du forlater Paris? Fordelen med parisisk regn er vel ellers at det faktisk går over - vi minner om fjorårets vinter hvor det regnet HVER dag i 89 samfulle dager. Og da snakker vi ikke yr. mamma,xxx

Anonyme a dit…

Er du lei av museer, konserter, kafeer og motevisninger, siden det er vanskelig å finne noe å fylle tiden med innendørs? Fordelen med en hybel eller et rom er at husarbeidet tar mye kortere tid enn i en enebolig (eller rekkehus). Så kan man bruke resten av tiden til å være sosial med andre au-pairer, gå på ovennenvte aktiviteter eller rett og slett bare slenge seg nedpå sengen med en god bok, en god kopp te og god samvittighet! Love a.Bunny xxx (som har tilbrakt det meste av denne søndagen med husarbeid)

M a dit…

mamma, skal si fra hvis jeg føler jeg får bruk for det, men det regner jo ikke overmåte mye her, idag var jo ganske eksepsjonelt i grunnen! men takk for tilbudet :) men kanskje hvis du går forbi en sybutikk hvor de selger sånne patches med regnstoff så kan du sende meg en? så jeg kan fikse den? jeg finner ingen sånne butikker her i paris. de bruekr vel skreddere.

M a dit…

ps forrige kommentar var fra meg, hannah, og ikke fra marie, men jeg er på maries data og glemte å skifte bruker!

M a dit…

ps forrige kommentar var fra meg, hannah, og ikke fra marie, men jeg er på maries data og glemte å skifte bruker!

Andrea a dit…

i hear you, sistah!! jeg har iallefall internett da - men å være inne på en hybel i en hel dag (eller en hel uke) er ikke kult. Det man savner mest er vel å kunne glede seg til de andre kommmer hjem fra skole/jobb, ha en mor eller far som sier 'men du må jo spise noe!' 8hvis du er syk da, ikke hvis det regner), kunne bake muffins, fyre i peisen, se gjennom alle bøkene og finne en ny en som man ikke har lest ennå, krangle om hvem sin tur det er å spille sims... ja. i hear you sistah, i hear you.

Andrea a dit…

nå er det jo selvfølgelig mange fordeler med å bo i byn - i form av uendelige gallerier og museer, buss rett utenfor døren, kafeer og konserter - men det vi snakket om her var vel å kunne bare bli hjemme, og ha det like fint.

Anonyme a dit…

God tur til London! Håper Andrea er frisk nok til å bli med til RH - hvis ikke, stell pent med henne mens du er der! love auntie k, xxx