samedi 8 mars 2008

Bilder fra Mennecy og litt mer

Her kommer noen få bilder fra mennecy, for de som måtte være interessert i det.
For de som ikke er interessert, er det bare å bla fordi og lese om alt annet som har hendt siden torsdag.

Dette er rommet mitt, tatt fra døråpningen. Foran bordet er en dobbelseng, fordi bildets venstre kant er dusj, vask og speil. To takvinduer gir masse lys.
ma chambre mennecy

Dette er hagen, bildet er tatt foran en av garasjene. Utenfor bildets venstre kant er et svømmebasseng.
jardin mennecy

Dette er huset, tatt med ryggen mot ytre hagemur. Det huset man ser til høyre hører også til eiendommen, og rommer en romslig og lys toroms leilighet, som de før leide ut, men nå bare oppbevarer de datteren (som er i Afrika og dykker) sine møbler og fyller veggene med de uendelige mengdene kunst de har. Under leiligheten er to store garasjer, bortenfor er kontoret til Philippe og bortenfor der igjen er det som om vinteren er oppbevaring for hagemøbler, om sommeren tror jeg det fungerer som badehus. Eller noe sånt. Kanskje ekstra garasje.
Photobucket
På forsiden av huset var der en smal plen, busker, trær og blomsterbed, og en mur som er minst 3 meter høy, og dekket av eføy, med en smal smijernsport foran huset, og foran garasjen en bredere port. Utenfor er nemlig en lite attraktiv gate, med hus som åpner rett ut på det smale fortauet, biler parkert tett-i-tett hele lengden på ene siden, biler som kjører i 60 på andre siden, det er skittent og dårlig vedlikeholdt. Så jeg skjønner godt behovet for en mur, det gir inntrykk av at man er på et langt koseligere sted en Mennecy. Jeg beskrev det i forrige blogg som en husklynge, men strengt tatt er det litt større. Mer en klynge gater. Problemet er bare at det absolutt ikke er noe slags sentrum, bare en litt bredere gate bak kirken som dominerer hele byen, men som ligger i nedoverbakke og derfor ligger oppå en høy mur med en parkeringsplass nedenfor. I den litt bredere gaten er det en tabac og et boulangerie og et apotek, og det er stort sett det. men som sagt, bare man holder seg i hagen og huset, glemmer man at byen er så kjip, og det er veldig koselig.


Ellers av hendelser av interesse, har jeg vært på min første "nocturne" på louvre, dvs kveldsåpent som er gratis for de under 26. Jeg hadde med meg en guide med master i kunsthistorie, noe som var veldig greit, siden jeg fikk med meg mange ting utenom la joconde (mona lisa) og venus de milo. Jeg liker i grunnen ikke la joconde i det hele tatt, og min guide var svært enig. En ting som viser berømthetens innflytelse godt, er at på motsatt side av rommet hvor Mona Lisa henger, er Louvres nest største verk, som jeg ikke i farten husker navnet på, men som er 65 kvadratmeter stort og viser Jesu første mirakel (vann til vin, for de som ikke visste det). Det er helt fantastisk, fullt av detaljer, farger, tradisjonelle venezianske kostymer, musikere med ansiktene til kjente franske malere, alt i alt meget mer spennende enn det bittelille, mørke og triste maleriet som henger vis a vis.

Det største maleriet i Louvre er et av kroningen av Napoleon og Josephine, og jeg fikk en grundig innføring i hvem som var hvem i bildet (Napoleons brødre, søstre, nevøer, svigerbrødre, tanter, generaler, etc etc.) og historien til det hele. Jeg er generelt veldig oppdatert på fransk historie nå. Jeg fikk også sett noen av smykkene til keiserinner av Frankrike, men det jeg ikke visste er at de fleste nå er i skandinaviske kongefamiliers eie, og for eksempel diademet Mette-Marit giftet seg i var sannsynligvis opprinnelig en fransk keiserinnes eiendom.
Dette var en blogg for spesielt interesserte, jeg er klar over det, men siden jeg først har en blogg, så må jeg jo utnytte den til å fortelle om ting av interesse for meg.

Etter at det stengte drog vi til broren til Antonin (Min guide) og spiste ostesmørbrød og sang fransk karaoke fra 80tallet sammen med diverse kusiner og svigersøstre og søstre og sånt. (Søsteren og svigersøsteren til Antonin synger i koret, det er der jeg kjenner ham fra.)
Alt i alt en bra utnyttet fredagskveld, og imorgen skal jeg på loppemarked om morgenen, og på kammerkonsert hos min nabo Mdme Strauss om kvelden.

4 commentaires:

Anonyme a dit…

Et utrolig stilig rom du hadde! Så det er sånn man bor, når man er litt rik? Eller er det vanlig standard i Frankrike? Love a.Bunny

Andrea a dit…

veldig fint hus, da :) de er vel well off, er de ikke? louvre hørtes kult ut, er jo mye gøyere med guide som vet litt - spesielt hvis han vet gøye ting som historie og hvem som er på maleriene fremfor å legge ut om teknikk og stil og blablabla... alle sammen, jeg fant ut at jeg ikke trenger abbonnement for å bruke fasttlf min - så for de som har bredbåndstlf og gratis til england er nummeret +44 8701 49 4791. Men lurt å avtale pr sms; tlf er litt ødelagt så i stedet for å ringe kommer den med en rar klikkelyd som må høres etter for å høres - dessuten er jeg ikke så mye hjemme.

Hannah a dit…

Det er nok ikke helt vanlig standard, nei... Tror de er nokså i upper class, selv om hus i mennecy er fem ganger billigere enn hus i paris. Men begge er pensjonister, og likevel reiser de hele tiden, de har vært 1 eller 2 måneder i afrika allerede i år, og skal om en måned til Iran. Hovedhobbyen til begge, når de ikke er ute og reiser, er å spille golf i en skikkelig fancy klubb. så jo, ganske well off, ja.
og andrea - kan du ikke bruke din egen blogg til slike announcements? blir det ikke sett av flere der? ;) eller er min blogg blitt et offisielt familie-forum?

Anonyme a dit…

såda, Vi leser Andrea blogg også! Huset var nydelig!! (og barna i hagen søte) Lysere enn jeg forestilte meg utfra beskrivelsen. Selv om de tydeligvis er Well off så synes jeg faktisk det er langt viktigere at de er hyggelige og generøse mennesker! Jeg er selvsagt overlykkelig over at du har vært i Louvre med kyndig guide!! regner med det var en opplevelse - og forhåpentligvis hyggelig også! mama,xxx