jeudi 24 janvier 2008

På tide

Det er rart med det. Man skulle tro at nå som jeg er ferdig med søknads-styret, og nå som jeg i tillegg har hatt fri halve uken, at jeg hadde plenty tid til å blogge. men merkelig nok, den gang ei. Men for en gangs skyld har jeg faktisk en litt bedre unnskyldning enn "Så på Frustrerte Fruer" "Så på Heroes" "Var på shopping". (Ok da, jeg var litt på shopping også). men det jeg først og framst har vært opptatt med, har vært å lese. Jeg har bestemt meg for å virkelig benytte det faktum at jeg har en god del fritid, til å faktisk begynne så vidt å lese det som kommer til å være pensum/forventet til høsten. Det er selvfølgelig forskjellig pensum på hvert universitet, men det skader jo ikke å ha lest flest mulig "klassikere". ergo har jeg nå lest Villette, av Charlotte Bronte, og fått meg bibliotekskort og lånt "Dr. Jekyll & Mr. Hyde", "Frankenstein", "Bleak House", og "Chroniques du bout du monde". Det siste er ikke akkurat en klassiker, mer en..hm... ungdomsbok, i sjangeren fantasy. Ikke en eneste av karakterene i boken er mennesker. Men det er underholdende nok, godt nok skrevet, og lettlest nok, til at jeg prioriterer det framfor engelske bøker. For ved valget mellom en vanskelig engelsk bok og en vanskelig fransk bok er det bare ett alternativ. For en vanskelig engelsk bok får jeg noe ut av. en vanskelig fransk bok tar bare lang tid å lese, jeg skjønner bare den ytre handlingen og den virker umåtelig kjedelig fordi jeg bare skjønner den ytre handlingen. så jeg begynner med bøker som bare har en ytre handling, så skal jeg deretter gå videre på litt mer avanserte ting, fortsatt gjerne med en prominent ytre handling, men likevel hakket bedre skrevet og mer avansert enn det jeg leser nå. Kanskje Greven av Monte Christo.
Men, det skal jeg ta fatt på når jeg er ferdig med de jeg allerede har lånt, og for å bli ferdig med det må jeg faktisk unnskylde meg, og benytte meg av at ungene sover. Men før jeg går så kan jeg jo nevne at jeg og marie faktisk var ute med to franske venninner fra koret på lørdag, og at vi på søndag (øvelse) ble kjent med enda flere, og i går enda flere. så vidt vi forstod (vi forstår ikke alltid alle de organisatoriske tingene) så har de hatt et slags utvidet styremøte, og bestemt at alle må være flinkere å ta imot nye som begynner i koret. fint for oss! vi er av de få alle er a) helt sikre på er nye, i og med at vi snakker et helt annet språk og b) veldig lette å smalltalke med fordi de kan snakke om hvor vi kommer fra (polen, sverige, irland, england, nederland, danmark) hva vi gjør i paris, om vi kjenner noen, og når det er gjennomsnakket, alle forskjellene mellom norge og frankrike. enkelt og greit. så nå har vi (legg merke til at det alltid er VI, ikke JEG. men sånn er det.) faktisk en krets av bekjentskaper i tillegg til en aldri så liten vennekrets. og nå som jeg i tillegg har bibliotekskort. aj, aj. so french.

1 commentaire:

Anonyme a dit…

Du har alltid "spist bøker til frokost" - du og din eldste søster, så jeg håper at du virkelig nyter å ha tid til å lese denne våren. Håper ellers at du holder oss orientert om resultatene av søknads-styret - på godt og vondt. Tror jeg snakker på vegne av flere når jeg sier at vi er minst like spent som deg på hvordan dette går!
Høres ut som om du går en bedre tid i møte; det hjelper nok at du etterhvert har blitt bedre i fransk, og får med deg mer av det som foregår rundt deg. Kanskje din far har rett, at du blir så glad i Paris at du burde studere der - i alle fall søke studieplass.
Har ellers lest til øyet er stort og vått om Sheffield University - det ser jo flott ut, både faglig (bedømt ut fra biblioteksfasiliteter) og sosialt. By, og samtidig nært Englands beste turterreng, når du føler behov for noe annet enn trafikk i ørene og asfalt under skosålene.

Den store lokale nyheten er at Blomsterdalen senter har åpnet i dag, så nå er vi selvforsynt med både apotek, blomsterforretning, solstudio, og to dagligvarebutikker og sikkert andre som jeg ikke fikk med meg. Jeg skulle bare kjøpe brød, og hadde glemt hele greien, så ble litt overrasket da gamle-butikken var stengt og det hang ballonger i alle trafikkskiltene! Odd stod i nærheten av inngangen til sin store, fine EuroSpar butikk og smilte fra øre til øre og tok imot gratulasjoner! CoopPrix så helt forlatt ut, så det ser ut som om "butikken" beholder kundene sine, enn så lenge. Vi må vel vende oss til at "på butikken" ikke lenger er et entydig begrep her i bygden. Det er det man kaller fremskritt, tror jeg. love from auntie k