vendredi 11 janvier 2008

Back in France (skrevet på mandag)

Søndag morgen var ferien slutt, og flyet gikk ti på åtte fra flesland. Etter en frokost med brunost og en siste pakke-innspurt, kjørte pappa meg på flyplassen, i vanlig kloster-stil med god tid og godt forberedt (uten referansenummer, 45 min før flyet gikk, lange køer pga fly til tenerife e.l.).
På flyplassen møtte jeg Jørgen og Kristian, Marie sine to brødre som skulle ta samme fly som meg. Heldigvis for dem! For som vi alle vet er det greit å ha en lokalkjent (som meg) til å vise veien når man kommer fram til en ukjent by i et ukjent land! Og siden pappa hadde gitt meg taxipenger etter å ha lest bloggen om hjemturen min, gikk alt skremmende enkelt, og kl 11 var jeg på plass på rommet mitt.
Da jeg hadde gjort den mest basic utpakkingen (mac på pulten, sko på gulvet, resten fortsatt i kofferten) gikk jeg ned i leiligheten. Det første som møtte meg var Gaspard med en knall oransje sykkelhjelm på hodet som tok meg i hånden og drog meg rundt i huset for å vise meg alle gavene sine. Det neste var Fabrice med Jeanne i armene, men det varte ikke lenge, for da Jeanne så meg, slengte hun seg praktisk talt i armene mine. Hun er tydeligvis blitt så gammel at i stedet for å bli sjenert av to ukers fravær, blir hun enda mer glad for å se meg enn normalt, noe som var veldig koselig. Etter at jeg hadde åpnet gavene fra dem (boken ”hvordan bli en ekte parisienne” og en Chanel lipgloss som første steg på veien) og Gaspard og Jeanne hadde fått de nydelige selbuvottene granny har strikket til dem, gikk vi tur i Jardin des Plantes. Gaspard har fått en sykkel uten pedaler, med to hjul, så han ”går” på sykkelen. Det er helt supert, fordi han går mye fortere med sykkel, noe som gjør at vi andre kan gå i normalt tempo (vanligvis er han en ganske treg 3åring).
Etter en fin tur og et stopp ved Dodo-karusellen, hvor alle dyrene er utdødde eller truede dyr (panda, dodo, sjiraff med horn, en dinosaur etc) gikk jeg og Christelle og handlet. Først kjøpte vi ”galette de roi”, en kake man spiser på hellige tre kongers dag som har en liten figur inni, og den som får figuren er kongen og får kronen som følger med kaken. Deretter kjøpte vi grønnsaker og lunsj, choucrout (tror jeg) som var kål, pølse og svinekoteletter. Det var en mild overgang fra den norske julematen, og veldig godt.
Resten av dagen slappet jeg av, pakket ut litt, og sov.
I dag var det back to business as usual, jeg hentet Gaspard på skolen kl 11, spiste lunsj, og nå sover han. Christelle hadde lagt igjen en lapp og spurt om jeg kunne lage kompott, men uten å legge igjen noen slags oppskrift. Da jeg derfor ringte henne for å spørre hvordan man laget det, lo hun ganske mye. Det var tydeligvis veldig enkelt og det hadde ikke falt henne inn at jeg aldri hadde laget det før. 1)skrell eplene 2) del dem i fire 3)legg dem i en panne med litt vann i bunnen og 4) kok i ca 20 min. Så i dag har jeg altså laget min første kompott. Det skal sies at det var litt kjedelig å skrelle så mange epler, men med et godt soundtrack kan man gjøre det meste!
Her er musikken jeg har lagt til på iTunes i løpet av ferien:
Cher - Greatest hits
Spice girls – Now Return (fantastisk elendig) og Greatest Hits (fantastisk)
Britney Spears – Blackout (det nye albumet. Overraskende bra!)
Eurythmics – Ultimate Collection
Annie Lennox – Songs of mass destruction (etter å ha sett nobelkonserten måtte jeg jo ha dette!)
Earth Wind & Fire – Greatest Hits (ditto!)
Absolute Disco – alle tiders største discohits (63 sanger. All GREAT)

Kaizers Orchestra – Maestro
Kanye West – College Dropout, Late Registration og Graduation
Justice – Cross
Jenny Wilson – Love and Youth
Kate Bush – Sensual World

Er ikke dette bra soundtrack så vet ikke jeg! Nå skal jeg bare få fikset iPoden min, så er jeg all set for det meste, inklusiv 6 måneder (evt 7) med ekstensiv blogging

2 commentaires:

M a dit…

1. del av soundtracket, foer linjen, var helt fantastisk. Andre del er jeg mer skeptisk til.

Anonyme a dit…

Koselig å bli møtt med så mye gjensynsglede! Og kompott er tydeligvis det vi kaller eplemos. auntie kristin xxx