mercredi 30 janvier 2008

Franske venner

Nå er det offisielt; marie og jeg har franske venner. I går var vi nemlig i surprise-party til Lolo AKA Laure, som går i koret. Altså, Gäelle, også i koret, inviterte oss, men det var Lolo sin 20årsdag vi feiret. Desverre kom både jeg og marie for sent til selv surprise-delen, grunnet sen jobbing, men vi var der likevel, og det var ganske så kjekt! Kul musikk, mange greie folk, snakket bla masse med broren til Lolo, Anthony (tror jeg) som faktisk hadde vært med å organisere hele festen for søsteren sin, og som studerer kunsthistorie, og har lovet bort en "guided tour" av le Louvre. Som IKKE inkluderer la Joconde (Mona Lisa). Visste dere forresten at Mona Lisa egentlig ikke het Mona Lisa, men at maleriet var titulert "Portrait de Monna Lisa", altså portrett av Madame Lisa, ergo het hun bare lisa. Tenke seg til.

Vanligvis er ikke onsdag morgen en blogge-vennlig dag, i og med at jeg jobber fra 08:15, og at ungene ikke sover i det hele tatt mens jeg er der, men idag er det annerledes; for det første sover Jeanne, og for det andre har vi Margo på besøk. Margo er barnehage-venninnen til Gaspard, og i barnehagen var de som "bas et chemise", altså bukse og skjorte. Det betyr vel at de hang sammen som erteris. Og siden de nå er på forskjellige skoler, har vi satt onsdag som PlayDay for dem, idag er første forsøket. og mens Gaspard alene er, om ikke krevende, oppmerksomhetssøkende, og Margo alene kan jeg bare innbille meg er relativt mye, hun er veldig energisk, er de to sammen helt supert. De leker helt alene, ikke akkurat rolig, men ikke farlig eller så bråkete at naboene klager. De vil helst ikke at jeg leker med dem, men det gjør dem ingenting å leke med Jeanne, og selv om de er to, så hører de på meg og gjør det jeg sier uten å mukke. Så alt i alt, veldig god ide!

Ellers kan jeg rapportere om at jeg fortsatt ser ut til å ha gjort meg fortjent til ikke så alt for mye jobbing, så i stedet for å si at "du må jobbe fra 8-8 neste onsdag, resten av uken blir som vanlig", så får jeg faktisk hele tirsdag fri for å veie opp. Nå foretrekker jeg jo å jobbe tirsdag ettermiddag, onsdag morgen, men jeg skal overhodet ikke klage, kanskje jeg faktisk kommer meg på louvre hvis jeg har en hel dag fri...? Jeg stod faktisk tidlig opp igår (kl 9!) for å jogge, vaske klær, også tenkte jeg å gå på Pompidou-senteret hvor Marie hadde sagt det var en veldig god utstilling. desverre, da jeg kom ned i leiligheten for å spise frokost kl 09:15, var fabrice fortsatt der, og Gaspard, som var syk. Fabrice forklarte at han måtte gå senest 11, men de hadde ikke villet vekke meg. Så det ble tilnærmet full jobbedag i stedet for jogging og museum. Men siden jeg hadde fransk bursdagsfest å se fram til etterpå gikk det bra.

Ellers vil jeg dedikere et lite avsnitt til mine jorden-rundt farende venner, som jeg nå er veldig misunnelig på. Det er godt å vel å bo i Paris, men man har jo for det meste hverdager her også. Jeg kan ikke se for meg at det er for mange hverdager når man på 4 måneder skal innom Tanzaia, Zanzibar, Fiji, Korea, Japan, New York, Palestina og gudene vet hvor. De reiser på fredag, og det er helt utrolig at når jeg kommer hjem igjen har de vært på alle kontinentene (untatt Australia, så vidt jeg husker), surfet på Zansibar, bodd hos en Palestiner, solt seg på fiji, spist sushi i Japan, shoppet i New York, ja. Jeg har utrolig lyst å dra til f.eks. Marokko eller Tunisia, det er jo superbillig å dra fra Frankrike. Men har man ikke fri, så har man ikke fri. Og jeg skal jo faktisk til Norge 23. februar, og det er jo en ganske eksotisk forandring fra Paris, og jeg skal til Provence i slutten av April, og til London i slutten av Mai (mest sannsynlig 17. mai-helgen). Så jeg klager ikke! Men likevel. Hvis dere leser dette, GOD TUR, jeg tenker på dere (grønn av misunnelse, og gul, eller blå, eller lilla, eller hva man blir av bekymring. Palestina! )

Nå må jeg gå og forklare at konseptet med Memory ikke er at en har alle kortene og en annen har alle brettene, selv om det ser ut til å fungere relativt bra. Om kanskje ikke helt til poenget med å trene opp hukommelsen.

8 commentaires:

Anonyme a dit…

Hei Hannah, takk for denne helt vanlige hverdagsepistelen, føler virkelig at jeg vet hva du holder på med når du skriver om de små og nære ting (også). Ha en god dag. papa

Anonyme a dit…

At gresset er grønnere på den andre siden av gjerdet er en optisk illusjon. Ikke undervurder franskkunnskapene og frankrikekunnskapene du får i løpet av dette året. Se verden får du nok sjansen til senere. Veldig hyggelig at dere får franske venner. Slutter meg ellers til din papa - liker å lese om hverdagene dine. auntie k xxx

Anonyme a dit…

enig med alle og alt!
Tenk det....Vil føye til at jeg er glad for at en stedlig representant for fagmiljøet mitt tar ansvar! Le Louvre - du bor midt i smørøyet og svipper ikke bare innom,men får et innblikk i livene de lever bak de vakre fasadene - og en mulighet til å oppleve vår felles kulturarv i ro og mak. Grip den!Håper Antony er hyggelig selskap også, ikke bare en rasende dyktig kunsthistoriker. Antagelig er han det, siden du snakket med ham lenge nok til å avtale kulturdate....
takk for bilder, Hannah.
mamma,xxx

Andrea a dit…

yeah, baby!

M a dit…

Antonin, heter broren. Jeg er en facebook-spion. Og han er kjempegrei! Ikke bare en dyktig historiker :P

Heldige jentene, som skal spise sushi i japan. Det er sikkert mye bedre enn her. Haha! (De har forresten også fått blogg! Vi må linke oss til dem!)

Andrea a dit…

hannah, når skal du begynne å skrive bøker? jeg har ventet på det siden vi var små. er helt sikker på at du ender opp som forfatter.

Hannah a dit…

huh, hvor kom den kommentaren fra? jeg tviler litt på at jeg er forfattermateriale. takknemlig (her skulle det stå et annet ord, som jeg ikke kommer på.) som er jeg for din kommentar, så er du nok litt på villspor. jeg klarer ikke engang å finne ordet jeg prøver å si. selv ikke med hjelp av synonymordlisten på word. jeg har prøvd. men takk likevel, det er vel et kompliment, tror jeg...? jeg holder meg til blogging jeg ;) det er ikke så store krav til originalitet og språk der.

Anonyme a dit…

det morsomste av alt er fransk-norsken din som holder på å snike seg inn.... "smigret" er kanskje ordet?
Forøvrig enig med din søster - og mange blogger er blirr bøker :-) Takk, Marie, for at du holder et våkent øye :-)) m xxx