vendredi 7 décembre 2007

Writers block?

Jeg satt og så på arkivet til bloggen min og så at jeg ikke har vært så veldig flink å oppdatere i de siste ukene. Og det er ikke bare på grunn av internett, eller mangel på det. Jeg har vært lat. Jeg kan jo si at det ikke har skjedd noe, men vanligvis klarer jeg jo å skrive om det som ikke skjer også, så.... Men noen ting (som klassifiseres under latskap/avhengighet) får ta skylden. Nr en;
Frustrerte fruer.
Ja, jeg har sett alle episodene av alle sesongene som har gått på TV. Men like fullt, når jeg begynte å se sesong 1 på nytt på DVD, var det vanskelig å stoppe. Veldig vanskelig. Og slik har jeg, på 5 dager, sett 23 episoder à 40 minutter. Når du først er inne i det er det vanskelig å stoppe! Og slik har jeg ikke manglet noe å gjøre på når jeg har vært ferdig for kvelden i 8tiden, eller når jeg har en time mellom skolen og jeg skal begynne på jobb.
Nå har jeg faktisk gjort andre ting denne uken også, så det er ikke grunn til å bekymre seg for mitt moralske (og intellektuelle, og generelle) forfall. Lørdag brukte jeg 4 timer på å vaske. Nå høres kanskje det ut som om det er LITT i overkant for et 9 kvm rom. Men jeg har, for å bruke et godt uttrykk, sleiket rommet. Satt alt ut på terrassen, skrubbet, vasket vinduer og speil, tatt alt ut av skapet og støvsuget inni skapet, og i tillegg vasket jeg tre maskiner med klær. Så julerengjøringen er ferdig,
Også har jeg, om ikke begynt på julegavene begynt å planlegge dem. Og alle vet jo at planlegging er minst like viktig som utførelse. En velplanlagt operasjon (ikke i den kirurgiske forstanden av ordet) går veldig mye enklere, raskere og blir bedre gjennomført enn en impulsiv og spontan en.
Jeg har også studert fransk, og der er det alltid noe å gjøre på. Det slo meg da jeg satt og leste gloselisten bakerst i boken, hvor utrolig mye jeg allerede har lært, hvor mange nye ord jeg faktisk har lært, og hvert ord har tilleggsinformasjon (verb bøyes i utallige former, ja, men selv substantivene må man jo kunne kjønnet på!) og også hvor utrolig mye som er igjen før jeg snakker noen lunde flytende (det vil si, den bokstavelige tolkningen av flytende, med flyt, akkurat nå snakker jeg litt mer staccato. Jeg har visstnok en ganske....interessant intonasjon når jeg snakker.)
Ellers har jeg brukt litt tid på å brenne en CD til Gaspard, som fyller 3 idag, fordi ethvert barn trenger å ha muligheten til å høre på
Disney
Wham
Mozart
Tchaikovskij
Simon & Garfunkel
The Kooks
Sondre Lerche
Michael Buble
Scott Joplin
Rossini
Han som synger ”Singin’ in the rain”

Jeg har også vært og sett ”Il etait une fois”, eller ”Det var en gang”, evt ”Enchanted”. Med Patrick Dempsey i en av hovedrollene var jeg optimistisk, men samtidig husket jeg ”Ecrire pour exister” og den var jammen meg dårlig. Men jammen ble ikke mine skeptisismer gjort grundig til skamme. Den filmen hadde prinser, monstre, ballkjoler, spontane sang-utbrudd, dyr som snakket, veiarbeidere som danset, mexikanske danseband i sombreroer, en drage på toppen av en skyskraper à la King Kong, og prinsesser med sverd. Og quoten ”I’m handsome even when I sleep?” Alvorlig talt, hva mer kan man forvente fra en film? Ingenting, skulle jeg mene!
For å bedre filmhøsten enda mer (jeg minner om at filmindustrien allerede har gitt oss Hairspray i høst) kommer La Croisee du Monde, eller Gullkompasset, filmatiseringen av den første boken i Philip Pullmanns triologi ”His Dark Materials” med Nicole Kidman og Daniel Craig i de onde hovedrollen og jeg gleder meg skammelig mye. Og den 12. kommer Big City, en fransk western om en by hvor alle de voksne dør i et indianerangrep og barna tar over byen, og overtar sine foreldres roller, og like etter jul kommer en Tim Burton film som jeg tror heter Sweeney Todd eller noe slikt, men som nok blir ganske så bra! Aj, aj, jammen bra jeg har studentkort!

Avslutter med en liten førjulstreat; et sitat fra en av mine favoritt-disneysanger:
”No one’s gloomy or complaining when the flatware’s entertaining!”
Disney <3

5 commentaires:

Anonyme a dit…

15 timer og 20 minutter. hmmmmm. På norsk heter filmen "Det gylne kompass", den hadde premiere tidligere denne uken, og har fått enormt mye omtale her hjemme, "alle" har skrevet og synset om den. kanskje spesielt i norge fordi filmen er full av norge; sogn og fjordane, bryggen i bergen og svalbard. hadde gaspard bursdagsbesøk? papa
PS: synes du skriver mye, så om du klarer en eller to blogger i uken må du kunne være fornøyd med det

Anonyme a dit…

Bing Crosby (eller eventuelt Gene Kelly som spilte i filmen fra '52)!
Forøvrig gjør bare tanken på så stor dose frustrere fruer behovet for bevegelse og frisk luft påtrengende.
Ellers enig i at planleggingen er minst halve jobben, og moroen. I fjor tok jeg et juleshopperaid julaften (eller var det lille julaften?) - kjøpte akkurat det jeg hadde planlagt til alle, butikkene var etter måten lite travle (fordi alle 'skikkelige folk' jo forlengst var ferdig med handlingen), og jeg koste meg i byen! Tenkte jeg skulle prøve meg på en reprise i år, selv om jeg må innrømme å ha jukset litt, et par tre presanger er allerede innkjøpt. Gleder meg til å se deg når du kommer hjem, love auntie kristin, xxx

Hannah a dit…

Gaspard har bursdagsbesøk i morgen, 5 små venner kommer til goûte kl 4 tror jeg, og jeg er høytidelig invitert :)
Og det er forøvrig Gene Kelly som synger på CDen jeg har brent til Gaspard :)
Og ja, jeg vet de har spilt inn masse i Norge, leste om det i BA for minst ett år siden, og ble veldig begeistret siden jeg nettopp hadde lest boken som var helt super! Så jeg gleder meg stort til å se den! Har sett alle trailerne pluss de 5 første minuttene, og det virker veldig lovende.

Anonyme a dit…

Akk sann, hva kan man si? Du vet å fylle dagene :-) Fin blanding av nytte og hygge egentlig ☺☺, men litt skremmende at du trengte 4 timer for å shine rommet på 9kvadrat: hvordan var utgangspunktet?? vent, jeg vil egentlig ikke høre svaret og er lykkelig over at det overhodet ikke er mitt ansvar. Glad for at du har det fint til jul og gleder meg veldig til du kommer! m,xxx

Anonyme a dit…

"Det gyldne kompasset" fikk en temmelig lunken kritikk i BT. Kanskje journalisten var fornærnet over at filmbiten fra Bryggen var så manipulert at byen knapt var gjenkjennelig? Gleder meg veldig til å se deg igjen! Love a.Bunny