lundi 10 décembre 2007

Kulturforskjeller.

Idag sa Prof. Marie (læreren i klassen min), i en samtale om mat, spisevaner etc, at de siste tyve årene var franskmenn, spesielt parisere, blitt så enormt tykke, hun ble helt sjokkert bare over å gå på gaten (håper for blodtrykket hennes sin skyld at dette er et mildt sjokk) og hun så en enorm forskjell, det var ikke bare i statistikkene, og huff og huff, når hun var på stranden var det jo bare helt GRUSOMT. Jeg kan informere om at det ikke abre var meg som hevet på øyenbrynene av dette, hele klassen (spesielt han fra USA og hun fra Canada) brøt ut i vekselvis latter og sjokkerte utbrudd. En kommentar gikk spesielt igjen; "Har du vært i USA eller?" Hun hadde visstnok det, men jeg kan ikke skjønne annet enn at hun lider av midlertidig hukommelsestap, eller muligens at når hun ser det i proporsjon, alle amerikanerne i forhold til hverandre, franskmennene og kvinnene i forhold til hverandre, kan en som hadde virket tynn i USA virke tykk i Frankrike. Men tykk blir likevel en grov overdrivelse. Og å si at problemet er like ille her som i USA... Jeg har vært på mcDonalds i USA, og FLERE steder, på de fleste egentlig, var der personer med rumper så brede at de falt ned på begge sider av stolen. Det er IKKE noe jeg har sett her, for å si det sånn.
Da jeg påpekte dette sa hun "ja, men helseministeren sier jo at det er et enormt problem her i frankrike". Da hun sa det tror jeg vi alle gav opp, selv den svært snakkesalige spanjolen.
Vi gikk heller over til treningsvaner, alle (inkl dem fra søramerika) var overbeviste om at vi skandinaver var de mest sporty av alle, og jeg ble behørlig forhørt om våre trenings/turvaner. Det var dette med tur og ski som reddet meg. Søndagstur var visst et ukjent fenomen for de fleste, Prof Marie spurte faktisk om vi promenerte til fots eller med bil. (Jeg klarte nesten å holde meg alvorlig, men det skal sies at jeg fniste litt). Jeg tror for hver ting som virker normal for meg som jeg sier til klassen om Norge, blir Norge bare mer eksotisk. For eksempel at jeg syns det er litt bråkete i Paris. Spanjolene, italieneren og sydamerikanerne spesielt stirret på meg, og spurte hvor stor by jeg bodde i. Jeg forklarte at jeg bodde vel snarere på landet, men byen jeg bodde i nærheten av var den nest største byen i Norge og hadde 200'00 innbyggere. Da jeg i tillegg fortalte at det var mulig å bo i HUS (ikke blokk/leilighet) i sentrum, så var saken tapt. eller vunnet, eller ihvertfall stoppet.
Ellers har jeg lært at i Italia må barna skrive ned alt de spiser i løpet av uken, og dersom kostholdet er ubalansert, får foreldrene beskjed om at barna må spise mer fiber, mndre sukker, mindre salt, mer vitaminer, hva som helst. Og at 60 % av maten i skolekantinene er biologisk. Det finnes ikke dop i sørkorea. Man bør invitere naboene hvis man har fest i Paris. Man inhalerer ikke når man røyker sigarer. Norge og Australia er de eneste landene som har total røykelov som gjennomføres, det nærmeste er Italia hvor røykeavdelingen må være totalt, 100% avstengt fra resten, med god utluftning. I spania velger kafeeierne heller å betale boten enn å miste kunder og/eller bruke pengger på å bygge en røykeavdeling.
Så det så.

6 commentaires:

Anonyme a dit…

Dersom å promenere med bil (underforstått å kjøre bilen, ikke promenere med bilen under armen) er fransk standard, så har nok prof.Marie og de andre rett i at skandinaver er sporty. I en sånn målestokk scorer jo til og med jeg høyt! auntie kristin, xxx

Andrea a dit…

haha, ja - søndagsturen er VELDIG eksotisk i england også. er sånn, yes, you look so fresh and healthy, you scandinavians. haha. og det er syv grader her, og de syns det er iskaldt. fyren på mcdonalds hevet øyebrynet da jeg bestilte en sprite, for de fleste ville nå ha noe varmt å drikke til burgeren når det var så kaldt ute (ti grader). da jeg forklarte at i norge kunne det være minus femten en vanlig vinterdag (ikke i bergen, kanskje, men en gjennomsnittlig norsk vinterdag) ble han helt satt ut, stakkar. han var indisk.

Hannah a dit…

hehe vi hadde temperaturdiskusjonen idag paa skolen. jeg var tydeligvis den eneste som ikke hadde opplevd over 30 grader i mitt eget hjemland. og da jeg fortalte at gjennomsnittstemperaturen i bergen er 5 grader, vel. hun fra brazil var sjokkert over at jeg hadde gaatt til skolen selv om jeg var sen idag, bare fordi det var saa deilig ute. vil tippe 5-6 grader og klar himmel :)

Stian Iversen a dit…

feite franskmenn? tvilsomt.

Anonyme a dit…

Registrerer forøvrig at du åpenbart har god nytte av alle Norges- og Bergens-kunnskapen din far brukte sommeren på å plassere inn i hodet ditt. Du gjøre din far stolt!

Anonyme a dit…

Tja, jeg har jo opplevd turister fra Montana ungdomsherberge på vei retning Ulriksmasten på grusveien forbi dueslagene spørre om veien til tops - iført høyhælte sko med tynne remmer.
Andrea: 7 plussgrader e r iskaldt, om du bor i hus uten sentralvarme, der enkle vindusglass er standard, har vinterskoleuniform med shorts (og sommeruniformen med langbukser - det er helt sant, et av Rachels barn hadde det som obligatorisk antrekk til sin fine privatskole om jeg husker rett), kommer midtvinters kveldstid med ditt astmasyke barn ikledd tynt sommerskjørt, t-shorte, sandaler og halvstrømper til undertegnede senior houseofficer (=ass.lege) på pediatrisk avdeling i Harlow, Essex (og dette er også helt sant og selvopplevd, aktuelle kveld gikk jeg selv med votter, støveletter og strikkelue), samt har vannrørene utenpå husene. Tja, da er noen få plussgrader kaldt og minus diverse grader utløser unntakstilstand.
Martin og jeg kjørte med flyttelass på biltaket, med sommerdekk for vinterdekk er forbudt, på motorvei gjennom Yorkshire i 1/2 m våt snø på ubrøtet motorvei da vi flyttet til England. Har flere historier på lager, men stopper her, dette blir jo en hel blogg, ikke en kommentar!
Love a.Bunny
PS I Moskva var det kaldeste vinteren siden krigen den vinteren da jeg bodde der, men skulle man bli småsulten på vei hjem der og prøve å finne litt hurtigmat på veien, så fant jeg i beste fall en person som solgte vaniljeis fra en mobil fryseboks - småpraktisk, trengte ikke strøm ettersom det var minst 20 minusgrader ute - og isen var så bunnfrossen at den var nesten umulig å spise og man fikk være forsiktig slik at ikke leppene frøs fast om man spiste den gående langs veien. Sånn apropos hvilken drikke man velger til sin burger i London. DS