mercredi 19 décembre 2007

Lett stressa

Jeg innrømmer det gjerne. Til tross for min veldig avslappede og direkte charmante julegaveshopping lørdag, var jeg søndag kveld en smule stresset idet jeg sa ”Jada, ikke noe problem, jeg kan hente Gaspard på skolen kl 11 i morgen og passe ham resten av dagen.” For til tross for at jeg fikk endel unnagjort lørdagen, gjenstod likevel en god del før jeg var reiseklar. Og med mandagen ute av bildet, hadde jeg da tirsdag fram til fire, og onsdag etter halv to på å bli klar til avgang tidlig torsdag morgen. 10 gaver ikke innkjøpt, guideboken jeg skriver/tegner til Christelle og Fabrice ca halvferdig, ingenting pakket, ikke engang en pakkeliste skrevet (! Alle vet jo at pakkeliste er veien til en suksessrik koffert. Ingen vet dette bedre enn meg, og jeg kan finne på å skrive tre utkast før den er ferdige, for da skal man jo bare behøve å finne fram alt på listen og legge det i kofferten og voila! Klar. ). Og minst tre personer jeg må møte før jeg kan dra også. OG jeg hadde planer om å klippe meg, OG jeg måtte innom skolen for å få tilbake penger for en gang læreren ikke var på skolen.
Derfor så mitt tirsdagsiniterary slik ut (lurt å se på akkompagnert av et Pariskart.):
Lafayette – kjøpe gave, klippe meg
Bastille – kjøpe gave
Alliance Francaise (Montparnasse)- hente penger, møte kevin, drikke kaffe
Marais – kjøpe 4 gaver, møte marie, spise lunsj.
Hjemme – hente Gaspard og Jeanne, passe dem til 8
Skrive Pakkeliste
Skrive guidebok
Pakke inn gaver
Finne den ene toppen jeg på mystisk vis har mistet mellom vaskemaskinen i leiligheten og rommet mitt.
Pakke
Og ja, jeg har hele onsdag ettermiddag, men da vil jeg gjerne kunne nyte min siste dag i Paris på over to uker, og onsdag kveld skal Christelle lage en tradisjonell fransk julemiddag til meg. Hun var litt usikker på akkurat hva hun skulle lage, i og med at (til tross for at jeg spiser både fisk og camembert og kapers, så går jeg ikke SÅ langt) jeg ikke spiser blåskjell eller muslinger, og siden jeg (forståelig nok) er skeptisk til snegler (ikke en gang Fabrice liker det noe særlig. Og han spiser alt.) Jeg tror vi endte opp med noen få snegler, for å smake, og deretter kanin. Det er veldig vanlig og populært her i frankrike, og jeg vil driste meg til å si at av mange, jeg vil ikke si onder, men uvanligheter (frosk, snegl, hest) så foretrekker jeg kanin. Også skal vi spise foie gras, som jeg heller aldri har spist før. Så alt i alt blir det nok et spennende måltid! Men tilbake til itinarery.
Mirakuløst nok fikk jeg faktisk pakket ca 1/3 mandag morgen og 1/3 mandag kveld, og skrevet en svært omfattende pakkeliste, (som jeg skal ta med slik at jeg slipper å glemme noenting). Tirsdag morgen fikk jeg jammen meg gjort alt som stod på listen, og nå mangler det vel egentlig bare alt jeg skulle gjøre tirsdag kveld, som jeg burde gjøre akkruat nå i stedet for å blogge. Men, vi har alle våre svakheter.

2 commentaires:

Anonyme a dit…

Pakkelister står det respekt av, bortsett fra at det er vil like sannsynlig at du glemmer å skrive noe på en liste som du skulle hatt med, eller at du oppdager at kofferten er altfor liten til å romme alt som står på listen. Kan se at en grunnliste som inneholder de essensielle tingene som man ikke må glemme kan være nyttig. En til-fjells-liste, en stor-by-helg-liste, en sol-og-varme-liste osv. Til-fjells-listen får man forøvrig ferdig utarbeidet hos DNT!

Ellers er det imponerende hvor modig du har blitt i matveien! Bare vent, før sommeren spiser du nok blåskjell også. xxx

Anonyme a dit…

Kanskje du kunne få et pakke-kurs hos a.Kristin? Hennes evne til å pakke kun det nødvendigste står det respekt av! Du rakk tydligvis frisøren: Din mor sa i ettermiddag, etter at hun hadde hentet deg på flyplasssen, at du var veldig fin på håret. Nøyaktig hvordan hun komplimenterte deg skal jeg ikke gjengi ifall du blir fornærmet, men det var et ekte kompliment og jeg gleder meg til å se deg! Love a.Bunny