mercredi 2 avril 2008

Paris; intensiv.

Det er rart med det. Det øyeblikket man får besøk fra Norge forsvinner hverdagsmodusen, og hele uken er snudd på hodet. På lørdag var Kine, Marie og jeg på marked for å kjøpe frokost, også gikk fri fra champs-elysees til chatelet til champs-elysees (det er langt!). søndag (en søndag!) var vi på happy hour på Cristal (en pub like ved Marie), som varer fra 18-20. Men vi brukte bare litt over 50 euro på øl til sammen, og det er slett ikke mye for seks stykker! Tidligere på dagen hadde vi vært i Marais, på vintage-shopping, og det var stort sett det. Mandag var hverdag igjen, for det meste, (bortsett fra at jeg hadde brioche til frokost). Men så går hadde jeg fri. Så vi var på Bastille og drakk kaffe til frokost, satt på Pause og så på alle de fancy franske folkene som spiste lunsj. Så spaserte vi rundt i området, kjøpte vårruller (som nærmet seg st.paul-kvalitet. Og det sier det meste.) Deretter ruslet vi til metroen, som vi tok til Montmatre, hvor vi gikk på Tati (sparkjøp for ekstremt viderekomne. 2 hele kvartaler.) og kjøpte joggesko til 3 euro, før vi drog til St.Lazare hvor Nina ankom med toget fra Caen, hvor hun har vært i 5 uker. Ikke så lenge etter det måtte jeg hjem og hente noter, siden jeg og Marie skulle på generalprøve til Tryllefløyten kl 8, men første joinet jeg Nina, Stian og Maria på Cristal en time. (jeg drakk selvsagt ingenting, siden jeg skulle på koret.) Etter generalprøven ringte vi Maria, som sa hun, Nina og Stian var i Marais, akkurat ferdige å spise middag, men de skulle gå oppover champs-elysees, så vi kunne jo møte dem på concorde om ca 20 min? For de som ikke er lokalkjente kan jeg informere om at Marais ligger på nordbredden av Seinen, så langt øst man kommer før den svinger sydover. Champs-elysees er også på nordbredden, men ni metrostopp lenger vest (ganske langt m.a.o.). Så da vi var på concorde, viste det seg at de mente de skulle gå fra marais til concorde, møte oss, fortsette opp til Champs-Elysees. Det holder vel å si at en og en halv time senere var de på CHamps-Elysees. Paris er større til fots enn til metro, det er ganske så sikkert!
I morges hadde jeg nok en gang fri, så vi sov til elleve, tuslet avgårde til nærmeste marked og kjøpte markjordbær og croissanter til frokost, som vi spiste på en benk i en park. Deretter tok vi metroen til Palais de Tokyo (galleri/bokbutikker/kafe etc like ved Eiffeltårnet) hvor vi gikk på utstillingen Cellar Door, og drakk kaffe. Etter det måtte jeg jobbe litt, de andre er og spaserer i Montmatre, eller muligens på litt mer vintageshopping i Marais. Alle disse tingene gjør jeg jo forsåvidt ellers og, bare ikke innenfor de samme 4 dagene. (det skal sies at jeg har brukt like mye penger siden de kom som jeg har brukt tilsammen de sister tre ukene. )
Bare for at Paris skal virke enda bedre kan jeg informere om at det for tiden er unødvendig med sånne bagateller som ytterjakke eller andre varme klær, i og med at temperaturen tilsvarer en middels til pen norsk mai-dag.
Fotoalbum kommer snart!

8 commentaires:

Anonyme a dit…

Ser at jeg helt klart må gjøre alvor av mine planer om å besøke deg før du reiser hjem :-) Har tenkt litt på det i det siste. Peiler meg inn på London i juni, så kanskje i slutten av mai - eller i kombi med London?? Da får jeg reist Eurochannel også! Høres ut som om du har hatt fine dager med besøk - veldig koselig det, Hannah!! mamma,xxx

Anonyme a dit…

En ting synes sikkert, du får plenty mosjon av all denne gåingen rundt i Paris. Har du vært på promp-i-do senteret også? Det har du aldri nevnt i bloggen din. Love a.Bunny

Hannah a dit…

det er fordi jeg aldri har vært der. ENDA. men jeg har store planer, store planer. og en kunsthistoriestudent som skal vise meg rundt paris' museer, så ingen grunn for bekymring! (foreløpig) og jada, mosjon får jeg i plenty, jeg er jo i tillegg til gåingen (det var til ære for besøket) er jeg jo blitt reneste sykkelfantomet så. Og mamma; jeg har eksamen 26 mai, og muntlig uken etter, da... så juni er nok bedre! da er jeg jo ferdig på skolen og alt :)

Anonyme a dit…

det er vel ganske enkelt, du får rett og slett ikke komme hjem hvis du ikke har vært på centre pompidou. så flott at dere bare brukte € 50 på øl, men kanskje du burde nevnt literprisen også? Hyggelig at du har det greit der nede, og nå er det bare 3 uker til vi sees, det blir kjekt! Og, jeg kommer og henter deg, uansett hvor toget ditt stopper. papa

Anonyme a dit…

Hannah,da! Vi var jo på pompidou sammen!!!!!!! Årskort, remember?? mamma,xxx

Anonyme a dit…

Eller var du ikke med...?

Hannah a dit…

literprisen var faktisk hele 4,40 €.
og mamma; nei, jeg var ikke med, og derfor har jeg heller ikke årskort. men jeg skal gå der, lover!

Kristin a dit…

Da spøker det for mulighetene for at jeg skal klare å plotte inn et besøk også... April forsvinner fort - må til Oslo en uke og en uke med reiseforbud grunnet midlertidig jobb som zoo-keeper. (og den uken er jo selvfølgelig du heller ikke i Paris!) Mai må du lese til eksamen og første del av juni kan ikke jeg reise noe sted, da er det innspurten til 2 fremføringener av Haydn's Skapelsen, men ekstraprøver spredt som konfetti rundt omkring i kalenderen. Så reiser vel du vekk, og er ikke i Paris før dagen før du kommer hjem... Kanskje jeg må revurdere planene, komme til London i høst og besøke deg og Andrea, og slepe deg med meg til Paris en dag eller to en helg. Da får jeg selvfølgelig ikke hilst på au pair-ungene dine.
I mellomtiden høres det ut som om du har hatt travle og fine dager med annet norges-besøk! love from auntie k, xxxooo