mercredi 6 février 2008

Steinalder

Til tross for at Norge er et av verdens rikeste land, og beste land å bo i, betyr ikke det nødvendigvis at Norge er mye mer avansert og moderne enn andre land på alle områder, og det forventer heller ikke de fleste nordmenn. (Håper jeg). Dersom man drar til f.eks. Tyskland, Frankrike, Storbritannia, USA, urbane deler av Kina, Japan, Korea, Australia, etc, forventer man ca samme standard på de fleste ting som i Norge, om ikke høyere (bedre kulturliv, bedre transportsystem, lavere priser) . En annen ting som inkluderes i dette er banksystem. Eneste grunnen til at man har trenger å ha problemer med bankkort i utlandet er enten at man Visa Electron, eller ikke har chip*, som er veldig vanlig i utlandet. Skulle man tro.
Det har seg nemlig slik at enkelte defekter ved for eksempel banksystemet merker man ikke før man er godt og vel bosatt et sted. For eksempel i Paris.
I Frankrike er det mest brukte betalingsmiddelet for større innkjøp sjekk. Ja, det stemmer. Sjekk. Betalingsmåten hvor det holder å skrible noe uleselig på et papirark med navnet ditt på også skrive inn en sum, for å betale. Hvem som helst kan jo ta en sjekkbok fra noen andre og ”signere”, og bruke penger.
Ellers er kontanter veldig utbredt, på de aller fleste Tabac, kafeer og grønnsakshandlere kan man betale med Carte Bleue hvis det er over 15 eller 20 euro. Til og med på Franprix, frankrikes svar på Rema, har de nedre grense på 5 eller 10 euro for å betale med Carte Bleue.
Så for å forklare Carte Bleue. Det er et kort som bare virker i Frankrike, ingen andre steder. Det er verken Visa, Visa Electron, Mastercard eller noen andre kjente kort-typer. De er uten bilde, og uten magnetstripe, all betaling er med chip.
Nettbank er det ingen som har hørt om engang, telegiro et fjernt begrep. Så for å betale for språkkurset på la Sorbonne, som jeg skal begynne på i neste uke, prøvde jeg først å betale med carte bleu, som ble refusert på grunn av øvre betalings-grense. Deretter spurte jeg om det var mulig å betale med cash, nei, dessverre. Men jeg kunne jo alltids ta ut pengene, gå på posten, gi dem pengene, så kunne de gi meg noe som heter ”mandat-cash”, som tilsvarer en sjekk. Tilslutt, fortvilet og frustrert, gikk jeg i banken. Nei, det holder ikke med bankkortet ditt og passet ditt. Vi må ha kontonummeret ditt.
Så jeg gikk fra banken, hjem, hentet kontonummeret, tilbake til banken. Nye 20 minutter kø. Ja, jo vi kan jo kanskje skrive en bank-sjekk. Men da må vi ha nøyaktig navnet på de som skal ha sjekken. Nei, Sorbonne holder ikke, dessverre. Og dessuten har du ikke nok penger på kontoen. Så vi kan nok ikke hjelpe deg uansett.
Tilslutt klarte jeg å forklare mine problemer til Sorbonne, og at jeg ventet på en overføring fra Norge. De var snille og greie og lot meg registrere og ta nivåtest og jeg trengte ikke å betale før mandag, heldigvis. Men no thanks to bankvesenet. Hvordan kan et såpass velutviklet land som Frankrike ha et så utrolig dårlig banksystem?? Jeg sier det, nettbank er bankvesenets svar på hjulet. Det er ikke rart det franske banksystemet ikke ruller særlig bra.

*Chip er en liten gullfirkant foran på kortet som brukes til avlesing i stedet for stripe. Forøvrig savner jeg å dra kortet. Å stikke det inn i en smal sprekk er ikke det samme.

6 commentaires:

Anonyme a dit…

Det mest interessante her er at du er innrullert på et språkkurs på Sorbonne uten at du har nevnt det i bloggen tidligere! Er det andre kurset ditt ferdig, eller fikke du bare lyst på større utfordringer? Det er (med min lille kjennskap til fenomenet) det samme i Spania - der brukes kontanter mye mer enn vi er vant med i Norge. Lykke til som Sorbonne-student, love auntie k xxx

M a dit…

Jeg liker chipen, jeg. For mitt kort er avmagnetisert, og hadde de ikke vært for chipen ville jeg antagelig vært død nå. Nesten i alle fall.

Anonyme a dit…

Din far er stolt av deg. Ikke mange 19-åringer dukker ned i bankaffærer på den måten. Det kommer seg! papa

Anonyme a dit…

Hehe, ja! Du er flink Hannah. :) Det banksystemet høres rett og slett veldig steinaldersk ut for meg..

xoxo

Anonyme a dit…

Oj, jeg ble nesten sentimental, jeg, med tanke på sjekker. Jeg fikk mitt første sjekkhefte da jeg var omtrent på din alder, Hannah, og følte meg SÅ voksen. Men det gikk jo av mote like etterpå, da. Og for de av Hannahs lesere som ikke vet hvem som skjuler seg bak signaturen "a.Bunny" kan jeg opplyse at min 10 år gamle sønn i går spurte meg på fullt alvor om det fantes lyd og farge på kino da jeg var liten, eller om vi bare hadde svart-hvite stumfilmer da. Love a.Bunny

Anonyme a dit…

Du kan ennå bli "bankdame".... Få litt orden på det franske banksystemet! Det måtte være en passelig utfordring for deg, med erfaring fra å svinge pisken over hele revygjengen, samt to franske grinunger.. :-)) mamma,xxx