vendredi 22 février 2008

Dårlige dager.

Igår ble den franske telefonen min stjålet. På metroen.
I tillegg virker verken det franske eller det norske bankkortet mitt, det norske fordi det er tomt, det franske fordi jeg har overskredet (?) ukesgrensen på 200 euro ved å kjøpe to stk dagskort til bysyklene a 1 euro, men med skadedepositum på 150 euro. Hver. Så jeg er, for øyeblikket, i praksis totalt, 100 prosent blakk. (I går kveld, kl 00:40, det var kaldt og guffent, jeg skulle hjem. Det gikk ikke an å kjøpe EN metrobillett med mitt carte bleue engang. Heldigvis var studentvisa litt greiere og sa greit, 1,50 € får gå. Men jeg vet ikke hvordan jeg skal klare å få ut nok penger til toget til flyplassen på søndag. Forhåpentligvis går sperren på det franske kortet over til da. Forhåpentligvis. Ihvertfall må det være over til neste uke, for da må jeg kjøpe ny telefon.
Idag fikk jeg brev fra Royal Holloway. Det BURDE jo være gode nyheter, men nei. Fordi det stod at jeg er klassifisert som Overseas student når det kommer til skolepenger. Det stod intet i det 50siders "financing your studies"heftet som fulgte med brevet om hva det innebar, det stod bare at en UK/EU student måtte betale litt over 3000 pund pr år. så jeg gikk inn på nettsiden til RH, og etter litt leting fant jeg det. 11,275 pund. 120 000 kr PER ÅR. Jeg får fra lånekassen, HVIS jeg består, 191 000 kr pr år, hvorav 130 000 er lån. Det vil si at en bachelorgrad vil koste meg intet mindre enn 390 000 kr. Og jeg synes BI var dyrt, der koster en bachelorgrad 150 000 kr.
Så ikke bare må jeg tenke på nåværende (om enn kortvarige siden mitt carte bleue kommer til å virke igjen neste uke) pengeproblemer, men også mange år framover. Great.
Jammen bra jeg skal hjem til Norge, det hjelper ihvertfall litt på humøret!
(for å gjøre det enda bedre, hadde vi en SKIKKELIG kjip bar-opplevelse på onsdag, les Marie sin blogg for mer informasjon om den saken. Jeg blir bare sur av å blogge om det. )

7 commentaires:

Anonyme a dit…

det var sørgelig - kan du ikke argumentere og si du er engelsk, bør være en klageadgang. har satt inn litt penger på den norske kontoren din som er tilgjengelig nå, så da burde du klare deg. god tur hjem på søndag. papa

Hannah a dit…

jeg skal klage, sende inn sånn skjema etc. har allerede måttet fylle ut for edinburgh og etter de hadde sett svarene mine ble jeg "home". så håper det skal gå. Og takk! :)

Anonyme a dit…

Dette var en sørgelig blogg. Ikke mist motet, og kos deg hjemme noen dager. Lykke til, love from auntie k, xxx

Anonyme a dit…

gleder meg veldig til du kommer hjem, ungen!!! love mamma,xxx

Anonyme a dit…

hei hannah har sendt deg en mail på gmail.com, kan du sjekke den før du reiser. alternativt ringe meg. papa

Anonyme a dit…

åh! jeg som faktisk nettopp sendte deg en melding og var fornærmet over at jeg ikke fikk noe svar! :D

Anonyme a dit…

Da jeg for mange år siden ønsket å studere i England ble jeg også regnet som "overseas", enda jeg både er britisk statsborger er født i England. Uten lånekassen, som ikke bidro til skolepenger dengang, var studier der utelukket. Men jeg trodde det var blitt bedre etter at Norge var komme med i EU.

Nåvel, ting pleier ordner seg på et eller annet vis, som jeg tenkte i går da jeg sto i en veikant på høyfjellet i tett, vått snødrev og økende vind i ca 2 timer og ventet på NAF bil. Love a.Bunny