dimanche 23 septembre 2007

Prendre le Toilet

språkforvirring er ikke lenger et slags vagt begrep som man bruker litt sånn her og der. Jeg tror de fleste av oss eksil-bergensere (og andre nordmenn) vet nøyaktig hva det dreier seg om, da vi opplever det personlig flere ganger for dagen.
For eksempel når christelle ringer meg for å fortelle meg når hun vil jeg skal komme for å sitte barnevakt, og jeg tror hun spør om jeg er på spa.
Enda verre blir det når språkforvirring møter kultursjokk (gratis drikke på fest ombord i en båt).
Da er det lett for at det man prøver å si (på fransk, selv om den man snakker til kan engelsk. er man først i frankrike for å lære seg fransk og snakker med franskmenn, kan man pokker ikke snakke noe annet enn fransk? eller....?) blir en smule forvridd. Grammatisk korrekthet til side (ingen bryr seg om det nå til dags), er det likevel god partyunderholdning, når man sier "Unnskyld, hun vil ta toalettet deres. Er det ok?"
Det er forøvrig også tydeligvis god underholdning når nordmenn danser, og at det kommer fra franskmenn synes jeg er ganske sterkt. mangel på dansemoves skal du jaggu lete lenge etter.
Og jeg vil nå en gang for alle ha sagt at kl 3 er en god stengetid på utesteder i Bergen. Det er alt for ustabilt vær til at man kan risikere å måtte vente på første buss. I Paris, derimot, hvor første metroen går kl 05:30, og det er varmt nok til å vente ute, synes jeg det i grunnen er helt OK å ha lenger åpent. Spesielt når man som regel ikke skal på jobb før kl 4 neste dag, noe som passer fint i forhold til å legge seg halv syv, våkne halv to, perfekt timing!




PS(parent security): bare så ingen skal få feil inntrykk av meg (det hadde jo vært en skandale) så vil jeg presisere at dette var min første tur på byn siden jeg kom.

Aucun commentaire: