jeudi 8 mai 2008

Jeg hører diverse rykter og spekulasjoner og teorier om hvorfor jeg har sluttet å blogge.
Ingen av dem er riktige.
Ja, det er 27 grader og sol i Paris, ja jeg har eksamen om to uker, men det er ikke det som er grunnen.
Grunnen er ganske enkelt at jeg er blitt for integrert i det franske samfunnet. Jeg sier ikke at jeg på noe som helst tidspunkt kunne passert for å være fransk, selv ikke fra landet, eller at jeg føler en uant tilhørighet til dette ostens land. Det er bare det at jeg ikke lenger klarer å registrere grunnleggende forskjeller mellom dem og meg, mellom her og hjemme, etc.

Da jeg så at det var meldt fint vær gledet jeg meg til å harselere over franskmenn i boblejakker. Den gang ei. De stiller i singleter, sommerkjoler, sandaler, solbriller og kunne passet inn på en hvilken som helst fin sommerdag i Norge (bortsett fra at de gjerne er hakket stiligere. Ikke mange shorts ute og går her i byen. Ikke så mange ekkosandaler heller.) Riktignok var jeg og marie en liten stund de eneste med bare legger på koret igår, men innen slutten var det kommet én til med kort kjole uten strømpebukser.Så ikke noe å si på sommerfølelsen her.

Da jeg skulle i svømmehallen var jeg også spent på hvor radikalt annerledes det ville være. Ikke så veldig. Forskjellen er at i Sentralbadet går over halvparten i bikini, her er det kanskje 2 % som ikke har badedrakt. Badehette er obligatorisk (bra) dusjene er blandet (ikke så bra). Men dette er ting som er variabler også i norske svømmebassengreglementer, altså ikke noe særlig å skrive hjem om. Det skal sies at svømmekulturen er noe annerledes. I sentralbadet er det tre baner (mosjon, mosjon rolig, mosjon hurtig.) de som svømmer for å trene, svømmer konsekvent der. Her er det tre baner uten fastsatte tempi som domineres av konkurranse(lignende)svømmere og andre. Men om man vil kan man svømme der. utenom disse banene er det relativt texas. Jeg ble sparket av en fyr som ikke ville dele sin bit av bassenget. (ikke med vilje, men likevel hardt nok til å skape et blåmerke. ) Så ja, litt forskjell der. jeg ser jo det jeg også. Men ikke noe sjokkerende.

Så, hvis man syns det blir lenge mellom bloggene vet man nå hvorfor.

10 commentaires:

Kristin a dit…

Godt å høre at du føler deg hjemme i ditt adopterte land! Det har blitt meg fortalt at du imponerte all med all fransksnakkingen din på ferie! Nå går det vel ellers også an å skrive blog uten å harselere med franskmenn, gjør det ikke? Glad for å høre at du er integrert i samfunnet - da har du uansett fått noe viktig igjen for dette året som snart er over. kristin xxx

Anonyme a dit…

Hakket stiligere, ja.. Der har unektelig nordmenn noe å lære.. Tilogmed da vi kom hjem fra ENGLAND reagerte jeg på enkeltes habitter her i Norge.. Høres forøvrig ut som om svømming fort kan være er risikosport i ostens land!
klem, mamma

Kristin a dit…

Bare dersom å være stilig er et mål i seg selv... (bare da nordmenn har noe å lære, altså). Der finnes dem som kan kle seg elegant i en striesekk, og så er det oss andre, som aldri vil få en striesekk dandert over torsoen til å se ut som annet enn en striesekk dandert over torsoen. Vi (jeg velger å tro at jeg ikke er alene) i sistnevnte gruppe vil jo gjerne tro at der finnes andre og viktigere egenskaper enn stilighet, men det skal innrømmes at det kan skyldes at målet om stilighet synes uoppnåelig! Jeg for min del må innrømme at jeg sannsynligvis aldri kommer til å lære når man skal bruke matchende veske og sko, og når det er absolutt fy, fy... (Med mindre du varter opp med et lynkurs her på bloggen din, Hannah!)

Eleganse er bra,det, Hannah, og jeg tviler ikke på at du er fullt på høyde med de innfødte unge damer i byen!

Anonyme a dit…

Jeg synes du kler deg kjempestiling når du vil, Kristin. Jeg derimot.... Klarer ikke kjøpe klær en gang og hvis jeg kommer så langt som et prøverom føler jeg meg like stilig som Jabba-the-hut. Lyktes kjøpe en 3-pack sokker, et par svarte jeans og en T-skjorte med halvlange ermer da jeg var i London nylig og hadde en liten uke på meg til å shoppe hvor som helst i fred og ro. Merethe

Kristin a dit…

Takker og bukker. "Når du vil" er kanskje stikkord her. Jeg tror at for mitt vedkommende så er problemet (bortsett fra å finne klær som passer), at jeg i bunn og grunn ikke er veldig opptatt av det. Jeg jobber av og til sammen med en kvinne (ikke ansatt i Nirvaco, altså) som alltid er kledd etter aller siste mote. Jeg tenker med gru på hvordan klesskapet hennes ser ut, alternativt hvor mye klær hun må kaste etterhvert som det ikke er siste mote lenger. Hun er udiskutabelt stilig, men til hvilken pris? (Og da tenker jeg ikke først og fremst penger.) Hun er ellers veldig søt og hyggelig og grei, og dette er ikke for å henge henne ut. Jeg registrerer bare at prioriteringene her er meget ulike mine prioriteringer.

Idet jeg skriver dette slår det meg at det selvfølgelig ikke behøver å være likhetstegn mellom siste mote og stilig. Jaja, sånn er det - kanskje jeg skal slå til og skifte ut ekkosandalene mine som sommerhalvårets utskreielse?!

Anonyme a dit…

Kristin, unngå ekkosandaler med borrelås. Jeg bruker mine elskede ekkosandaler som jeg kjøpte en eller annen gang da Peter eller Johannes var baby og de er ikke det minste slitt enda, bortsett fra borrelåsen. De er blitt brukt kontinuerlig hver sommer på Gotland. Jeg gikk standhaftig med dem i dag da jeg skulle luke i hagen, men borrelåsen gikk opp i ett sett. Kanskje jeg spanderer meg et nytt par sandaler, et par som både er behagelig å gå med, fine og elegante å se på og so ikke koster skjorten. Finnes slike sandaler tro? Merethe xxx

M a dit…

Haha, familiesamtale på Hannahs kommentarside. Vittige greier.

M a dit…

Haha, familiesamtale på Hannahs kommentarside. Vittige greier.

Anonyme a dit…

koskoskoskos dere i london!! <3

Merethe a dit…

Hei, Hannah, Marie og andre venner av Hannah! Ja, er det bra at Hannah har venner utenom familien, ellers hadde hun vel blitt helt sprø. Vi er muliggens ikke helt A4.
Ønsker alle dere i utlendighet en riktig fin søttendes mai!

Hilsen en av tantene til Hannah